Poprawa koniunktury w budownictwie możliwa w II połowie roku

Newseria

W sektorze budowlanym panuje stagnacja. Negatywne trendy na rynku odczuwają m.in. firmy dostarczające komponenty elektrotechniczne dla sektora, w którym sprzedaż w ramach projektów przemysłowych i infrastrukturalnych spada. Mimo to obroty dostawców elektrotechniki rosną w 10 proc. tempie. Segmentem, który napędza rynek, jest budownictwo mieszkaniowe i wykończeniowe.

 

– W zeszłym roku po pierwszych trzech kwartałach sprzedaż przekroczyła 381 mln zł, co dało ponadprzeciętną dynamikę ponad 50 proc. – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Krzysztof Folta, prezes zarządu TiM SA, dystrybutora artykułów elektrotechnicznych. – Oceniam, że cały rynek elektrotechniki i dystrybucji elektrotechnicznej rośnie o około 10 proc. i widać zdecydowanie naszą przewagę pod względem dynamiki sprzedaży nad resztą podmiotów.

Jak dodaje firma w III i IV kwartale 2014 roku odczuła ona nieco niższą dynamikę w sektorze budownictwa, a potwierdziły to dane GUS. Według ostatnich danych w grudniu w ujęciu rocznym produkcja przemysłowa wzrosła o 7,9 proc., a w całym roku – o 3,3 proc. Przedsiębiorstwa budowlane odnotowały w tym czasie wzrost o 3,6 proc. – W 2015 roku szacuję, że cały sektor wzrośnie o około 5 proc., przy czym w I półroczu dynamika na poziomie 0 proc. będzie bardzo dobrym wynikiem – prognozuje Folta.

Prezes zarządu TiM SA tłumaczy, że I kwartał i I półrocze 2014 roku było bardzo dobre dla branży, ale tylko jeśli odniesiemy dane do kryzysowego 2013 roku. 

– Jeżeli chodzi o dynamikę i wartość nominalną sprzedaży, to cofnęliśmy się o 4-5 lat, do 2010 roku. Tak wygląda sektor i nasza sytuacja – podkreśla Krzysztof Folta. Jego zdaniem obecnie najszybciej rozwijają się segmenty budownictwa mieszkaniowego i okołomieszkaniowego (wyposażenie mieszkań i małych firm). Spada zaś sprzedaż dla przemysłu i infrastruktury.

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę