Port Gdynia prekursorem systemu dronowego

Polixar

W Porcie Gdynia powstanie pierwszy na świecie kompleksowy system dronowy do zarządzania lotami dronów oraz monitoringu bezpieczeństwa. W ramach projektu podpisano właśnie list intencyjny na projekt pilotażu z firmą Pelixar.

Znaczenie Portu Gdynia dla rozwoju systemów dronowych

Pierwszy z listów intencyjnych został podpisany 18 grudnia 2019 r. z firmą Pelixar z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Rolą spółki w tym projekcie jest pilotażowe wdrożenie dronowego systemu monitoringu LSM. Planowo prace nad projektem rozpoczną się 17 stycznia i potrwają przez rok. Ich efektem ma być opracowanie rekomendacji dla powstania docelowego systemu.

Rangę testowego wdrożenia rozwiązania w porcie gdyńskim podnosi fakt, że jednostka ta ma podwójne przeznaczenie - pełni funkcję zarówno portu wojskowego, jak i cywilnego. Dzięki temu infrastruktura krytyczna jest bardzo zaawansowana i silnie rozbudowana, co daje możliwość przeprowadzenia testów nawet najbardziej skomplikowanych zadań. Gdynia jest pierwszym portem na świecie, który zdecydował się na przeprowadzenie pilotażu na tak szeroką skalę, zapewniającego pełną integrację wielu technologii w jednym miejscu.

Kompleksowy system dronowy

Program pilotażowy w gdyńskim porcie rozpocznie się od testów technologii, które mają zostać zintegrowane w jednym komplementarnym systemie. W jego skład mają wejść:

  • system DTM (Drone Traffic Managment) pozwalający na zarządzanie lotem dronów nad terenem Portu Gdynia,
  • system “Anty-Dron” umożliwiający detekcję, identyfikację oraz neutralizację szkodliwych wtargnięć nieautoryzowanych dronów,
  • dronowy system bezpieczeństwa aktywnego LSM (Lotniczy System Monitoringu) wspomagający działania monitoringu, weryfikacji zdarzeń bezpieczeństwa oraz rozpoznawania sytuacji kryzysowych.

Sebastian Nowicki, COO w firmie Pelixar, podkreśla pionierski wymiar projektu oraz jego znaczenie dla Polski. Gdynia tworzy pierwsze na świecie komplementarne środowisko współdziałania systemów bezzałogowych. Jest to innowacyjne rozwiązanie na skalę globalną, o którym do tej pory się nie mówiło. Główne korzyści bezpieczeństwa w obrębie portu wynikające z opracowania i wdrożenia systemu to przede wszystkim oszczędność związana z brakiem konieczności rozwoju dodatkowej infrastruktury portowej, a także znaczne zwiększenie szybkości i efektywności działań operacyjnych.

Polska na dronowej mapie świata

Polska zyskuje coraz silniejszą pozycję w badaniach i rozwoju rozwiązań dronowych do zastosowań w infrastrukturze krytycznej i portowej. Trend ten wspiera przede wszystkim przyjazna użytkownikom legislacja oraz wysoko rozwinięta w tym obszarze polska technologia. Największym sprzymierzeńcem w tym temacie jest jednak umieszczony w Polsce Centralno-Europejski Demonstrator Dronowy.

Centralno-Europejski Demonstrator Dronowy i DroneLab “Bezpieczństwo”

CEDD jest odpowiedzialny za stworzenie rekomendacji i procedur pod przyszłe legislacje i regulacje prawne dotyczące dronów i technologii je wspierających. Struktura ta już teraz działa w Polsce bardzo prężnie. Co istotne, w ramach CEDD-u pracują komórki zadaniowe DroneLab, które dają możliwość testowania i weryfikacji systemów bezzałogowych w realnych warunkach.

Źródło: Pelixar

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę