Praca w przemyśle. Jaki zawód wybrać?

przemysł, zawody, praca, szkoła, Velux © pixabay

Udostępnij:

Zmiany zachodzące w przemyśle niewątpliwie mają wpływ na to, na jaką pracę decydują się młodzi ludzie. Świadomość przekształceń może wpłynąć wybór właściwej szkoły, a także kierunku kształcenia, w celu zdobycia cennego zawodu. Tym bardziej że, jak pokazują analizy rynku, przedsiębiorcom brakuje wyspecjalizowanej kadry. Rozwiązaniem zarówno dla uczniów, jak i przedsiębiorstw wydaje się ścisła współpraca biznesu ze szkołami zawodowymi, czego przykładem jest klasa patronacka Velux.

W dobie Przemysłu 4.0, stale zmieniających się technologii i wyposażania produkcji w coraz nowocześniejsze maszyny przedsiębiorstwa przemysłowe na coraz większą skalę poszukują wykwalifikowanych pracowników. Jednocześnie na rynku polskim, jak i zagranicznym można zaobserwować wyraźny niedobór specjalistów. Potwierdzają to choćby ostatnie badania Manpower „Niedobór pracowników 2018”, z których wynika, że 51% polskich pracodawców wskazuje na problemy ze znalezieniem pracowników z niezbędnymi umiejętnościami.

– Poza znanymi już pracodawcom praktykami zawodowymi czy zatrudnianiem pracowników młodocianych pojawia się nowa możliwość – stażu uczniowskiego. W ramach umowy zawieranej przez firmę z uczniem szkoły branżowej lub technikum pracodawca może rozszerzyć treści nauczania o te, które wykraczają poza podstawy programowe, a są charakterystyczne dla konkretnej firmy. Dla potwierdzenia umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia zawodowego ważna jest możliwość zaangażowania się pracodawców w układanie zadań egzaminacyjnych oraz przeprowadzanie samego egzaminu. To zmiana, którą już od dawna sygnalizują firmy i organizacje branżowe – mówi Jakub Gontarek, ekspert Departamentu Kompetencji Konfederacji Lewiatan.


Współpraca biznesu i szkół zawodowych – szansa dla młodych ludzi i przedsiębiorców

Według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 funkcjonowało 1890 techników, w których kształciło się ponad 503 tys. uczniów, oraz 1504 branżowych szkół I stopnia, gdzie uczęszczało ponad 155 tys. uczniów. Od kilku lat widoczny jest wzrost zainteresowania szkolnictwem zawodowym, które powoli zaczyna odbudowywać swój wizerunek, co wynika również z sytuacji na rynku pracy.

Wymagania rynku to duże wyzwania dla szkolnictwa zawodowego. Naprzeciw tej sytuacji wychodzi coraz więcej firm, które podejmują współpracę ze szkołami w zakresie edukacji zawodowej, co okazuje się korzystne dla wszystkich stron, a przede wszystkim uczniów. Przykładem jest choćby utworzenie klasy patronackiej Velux w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Gnieźnie. Uczniowie mają szansę na rozwój odpowiednich kompetencji, poznanie pracy w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym i zdobycie zawodu automatyka, cenionego nie tylko na lokalnym rynku pracy.

Współpraca polega na objęciu przez firmę Velux opieką klasy patronackiej, której uczniowie będą uczyć się w zawodzie automatyk. Niedawno rozpoczął się nabór na rok szkolny 2019/2020. Oferta skierowana jest do absolwentów zarówno gimnazjów, jak i szkół podstawowych. Organizatorzy zakładają przyjęcie 15 osób po gimnazjum oraz 15 osób po szkole podstawowej.

Według definicji zawodu oraz planów kształcenia osoby posiadające zawód automatyka charakteryzują się wiedzą z zakresu automatyki, robotyki, pneumatyki oraz hydrauliki siłowej. Znają dobrze maszyny i urządzenia, a także posiadają umiejętności analizy procesów produkcyjnych w celu dobrania metod automatyzacji procesów. Wyróżnia ich wiedza techniczna z zakresu obsługi maszyn i systemów sterowania, jak również wiedza dotycząca zagadnień utrzymania ruchu.

– Doceniamy chęć współpracy firmy Velux z naszą szkołą i mamy nadzieję, że będzie ona długofalowa i cenna dla wszystkich jej uczestników. Mam tu szczególnie na myśli uczniów, którzy zyskują możliwość nabycia ważnych umiejętności w rzeczywistym środowisku pracy. Łączenie teorii z praktyką dostosowaną do wyzwań obecnego rynku pracy to esencja wartościowego kształcenia zawodowego. Zarówno fabryki Velux, jak i nasza szkoła doskonale to rozumieją – mówi Leszek Kubiak, kierownik szkoleń praktycznych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie.

Źródło: Velux

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również