Przedsiębiorca będzie mógł wskazać miejsce kontroli firmy

Kontrolę przedsiębiorcy będzie można przeprowadzić w siedzibie jego działalności, w miejscu jej wykonywania lub jeżeli złoży taki wniosek w miejscu, gdzie prowadzona i przechowywana jest dokumentacja - zdecydowali senatorowie, uwzględniając propozycje Konfederacji Lewiatan.

Podczas posiedzenia senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych senatorowie zgodzili się z uwagami zgłoszonymi przez Konfederację Lewiatan do prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa.
Korekty wymagał art. 4 ustawy, który wprowadza do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (art. 80a), możliwość przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w siedzibie jego działalności, w miejscu wykonywania działalności lub jeżeli złoży taki wniosek w miejscu, gdzie prowadzona i przechowywana jest dokumentacja. Przepis zawierał klauzulę, że na żądanie kontrolujących, kontrola odbywałaby się w siedzibie przedsiębiorcy, niezależnie od tego, że kontrolowany wnioskowałby o jej przeprowadzenie w miejscu przechowywania lub prowadzenia dokumentacji.

- Usunięcie prawa żądania przez kontrolowanych udostępnienia ksiąg w siedzibie lub miejscu wykonywania działalności, zapewni realną możliwość wskazania przez kontrolowanego miejsca przeprowadzania kontroli. Jest to o tyle istotne, że tam gdzie znajduje się dokumentacja przedsiębiorcy, tam też często są osoby mające wiedzę dotyczącą jej zawartości - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Niestety, senatorowie nie uwzględnili postulatu o wprowadzenie analogicznej zmiany do Ordynacji podatkowej (art. 258a), na gruncie której, nadal obowiązywać będzie zasada, że na żądanie kontrolujących kontrolę przeprowadza się w siedzibie podatnika. Jest to o tyle niezrozumiałe, że prezydent w uzasadnieniu do projektu ustawy wyrażał potrzebę wprowadzenia takiego uregulowania także w odniesieniu do kontroli podatkowych.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę