Przemysł 4.0 szansą na wzmocnienie polskiej gospodarki

Gemalto

Cyfrowe fabryki wykorzystują w procesach produkcyjnych połączone sieciowo inteligentne czujniki, urządzenia sterujące czy też roboty produkcyjne. Dane z tych wszystkich urządzeń są  zbierane i efektywnie przetwarzane w czasie rzeczywistym umożliwiając bardzo sprawne monitorowanie procesów produkcyjnych i inteligentne sterowanie nimi.

Dzięki takim rozwiązaniom, które stały się możliwe w wyniku wdrażania nowych technologii (internet i rozwiązania mobilne, miniaturyzacja i cyfryzacja czujników, robotyzacja, sztuczna inteligencja czy przetwarzanie dużych zbiorów danych) można radykalnie usprawniać i optymalizować procesy produkcyjne i współpracę z partnerami, obniżać koszty, podwyższać wydajność, proaktywnie zapobiegać awariom czy przyspieszać dostawy.

W połowie maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbyła się specjalna sesja plenarna poświęcona cyfryzacji przemysłu. Uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytanie jakie korzyści mogą osiągnąć przedsiębiorstwa produkcyjne w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Centralnej w wyniku wdrożenia cyfrowych rozwiązań. Dyskutowano też o barierach i głównych ryzykach związanych z pełną cyfryzacją procesów produkcyjnych. Ważnym elementem dyskusji była też próba odpowiedzi co może zrobić rząd, żeby skutecznie stymulować rozwój cyfrowego przemysłu.

- Tzw. Przemysł 4.0 to nieunikniony etap rewolucyjnych zmian w gospodarce wynikający z dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych. Przemysł jest bardzo ważnym elementem polskiej gospodarki, cyfryzacja przedsiębiorstw produkcyjnych musi być naszym priorytetem, jeśli polskie fabryki mają być konkurencyjne na coraz bardziej globalnym rynku – mówi Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.

Transformacja przedsiębiorstwa produkcyjnego w „cyfrową” fabrykę jest kluczowym wyzwaniem dla menedżerów. Najprostszą rzeczą jest zakup cyfrowej infrastruktury czy nowoczesnych systemów wspomagających „sieciowe” zarządzanie produkcją. Dla osiągnięcia sukcesu konieczna jest kompleksowa transformacja całego przedsiębiorstwa. Bardzo ważna jest w tym przypadku współpraca z dostawcami, odbiorcami czy firmami logistycznymi, żeby zbudować cyfrowe rozwiązania wspomagające cały łańcuch wartości.

Liderzy najbardziej zaawansowani we wdrożeniu konceptu Przemysłu 4.0 podchodzą do programu transformacji cyfrowej w sposób bardzo strategiczny, zwracając szczególna uwagę na zrozumienie jak cyfryzacja może zmienić nie tylko procesy produkcyjne, ale też potrzeby klientów czy model biznesowy ich przedsiębiorstwa. W tej chwili cyfryzacja musi być kluczowym komponentem strategii biznesowej każdego przedsiębiorstwa – mówi Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce. Dodaje -  Na  dzisiaj jesteśmy jeszcze nadal we wczesnej fazie budowy w pełni cyfrowych fabryk. Menedżerowie nie mogą jednak biernie czekać na pełną standaryzację i  dojrzałość nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Trzeba działać już teraz, wdrażając te rozwiązania, które mogą nie tylko lepiej przygotować przedsiębiorstwo do jego pełnej cyfryzacji, ale też pozwolą osiągnąć szybko istotne korzyści biznesowe.
 
Czynnik ludzki jest jednym z centralnych elementów czwartej rewolucji przemysłowej. Skuteczne wykorzystanie nowoczesnych technologii w cyfrowej fabryce wymaga pracowników o odpowiednich kompetencjach, którzy będą w stanie obsługiwać całą inteligentną infrastrukturę w takiej fabryce.

- Polska słynie z dobrych kadr inżynierskich i tu możemy szukać unikalnych szans dla wzmocnienia pozycji polskiego przemysłu. Warto jednak szybko odpowiednio dopasować programy kształcenia zarówno w uczelniach wyższych, jak i szkołach zawodowych, tak żeby przygotować kadry doskonale przygotowane do pracy w cyfrowych fabrykach – mówi Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę