Przybywa powierzchni magazynowej w Polsce

Rynek magazynowy w Polsce rozwija się najszybciej spośród krajów Europy Środkowej i Wschodniej – donosi "Puls Biznesu". Zasoby nowoczesnych magazynów w Polsce wynoszą ponad 8,0 mln m2, a około 850 tys. m2 jest w budowie. Według ekspertów DTZ, łączna podaż w całym 2014 r. może sięgnąć nawet 1,2 mln m2, czyli najwięcej od 2008 r.

O tak dużej liczbie nowych inwestycji zadecydowały m.in. dobre wyniki polskiej gospodarki, stały wzrost produkcji przemysłowej, a także rozwój sieci dystrybucji, w szczególności z sektorów e-commerce i FMCG. W I połowie 2014 r. rynek magazynowy w Polsce powiększył się o około 340 tys. m2.

To prawie o 50% więcej niż przed rokiem. O 30% (do 1,22 mln m2) wzrosła także wielkość powierzchni wynajętej. W rezultacie współczynnik pustostanów spadł z 10,8% do 8,8% Taki wynik to w dużej części zasługa inwestorów zagranicznych, których do Polski przyciąga dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, bliskość rynków zbytu, a także liczne inwestycje infrastrukturalne. Inną wyraźną tendencją jest wzrost zainteresowania budową magazynów na zasadach spekulacyjnych. Według danych Colliers International, w pierwszej połowie roku rozpoczęto najwięcej tego typu inwestycji od kryzysu w 2008 r.

Jak wynika z obserwacji analityków DTZ, ponad 90% magazynów znajduje się w pięciu najlepiej rozwiniętych ośrodkach (region Warszawy, centralna Polska, Górny Śląsk, Dolny Śląsk i region Poznania), jednak coraz większym zainteresowaniem deweloperów i najemców cieszą się także rynki rozwijające się, a zwłaszcza trójmiejski, szczeciński, krakowski oraz lubelski.

- Aktywność deweloperska w Polsce jest największa spośród wszystkich państw Europy Środkowej i Wschodniej. "Wynika to przede wszystkim z nieprzerwanego wzrostu polskiej gospodarki oraz aktywnej polityki rządu – uważa Ferdinand Hlobil, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkową Cushman & Wakefield.

www.pb.pl

www.dtz.com/pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę