Rekordowo wysokie inwestycje w nowe technologie

pixabay-geralt

Jak wynika raportu przygotowanego wspólnie przez EY i CREtech, wśród funduszy typu venture capital rośnie zainteresowanie inwestycjami w firmy, oferujące najnowsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania dla rynku nieruchomości. Globalnie od 2015 roku zainwestowały one w tego typu rozwiązania 75,2 mld USD, a tylko w trzech pierwszych kwartałach 2019 r. kwota ta sięgnęła 24,6 mld USD, co już teraz oznacza, że ten rok jest rekordowym pod względem inwestycji VC w tym segmencie.

- Polska jest perspektywicznym rynkiem dla funduszy typu VC, który dynamicznie się rozrasta i profesjonalizuje. Publiczne fundusze oraz fundusze VC pomogły i wciąż pomagają wystartować i rozwijać się wielu przedsiębiorcom, w tym również z obszaru proptechu (innowacyjnych technologii w obszarze nieruchomości) - mówi Łukasz Jarzynka, Associate Partner, lider zespołu audytu grupy rynku nieruchomości EY.

Największym zainteresowaniem inwestorów z funduszy VC na rynku globalnym cieszą się firmy oferujące technologie, mające wpływ na rynek finansowy segmentu nieruchomości. To w tej grupie znajdują się między innymi platformy, za pośrednictwem których możliwa jest sprzedaż bądź wynajem nieruchomości, zaciągnięcie kredytu hipotecznego czy ubezpieczenie nieruchomości. W start-upy oferujące tego typu rozwiązania od 2015 r. zainwestowano blisko 28 mld USD, a finansowanie z funduszy venture capital otrzymało ponad 2 200 firm.

Kolejnym pod względem atrakcyjności inwestycyjnej dla funduszy venture capital jest segment firm, oferujących możliwość elastycznego najmu – przede wszystkim przestrzeni biurowych (Flexible space). To segment, którego znaczenie rośnie wraz z zyskującą na popularności ideą współdzielenia. W ten obszar rynku, fundusze VC zainwestowały dotąd blisko 23 mld USD a firm, które zyskały tego typu finansowanie było blisko 300.

Na mapie inwestycji funduszy VC dużą popularnością cieszą się również firmy, oferujące rozwiązania dotyczące zarządzania nieruchomościami. Odnosi się to przede wszystkim do oprogramowania, dzięki któremu możliwa jest automatyzacja czynności, zarządzanie dostępnością przestrzeni czy relacjami z klientami. W ten segment rynku, fundusze VC zainwestowały ponad 9 mld USD, wspierając tym samym finansowo ponad 1 000 firm.

Internet rzeczy i inteligentne budynki to kolejne pod względem wartości inwestycji rozwiązania, w stronę których chętnie zwracają się fundusze venture capital. W ten segment zainwestowały dotychczas blisko 5,5 mld USD, a pieniądze trafiły do ponad 1 100 firm. Dzięki internetowi rzeczy możliwa jest między innymi komunikacja wszystkich systemów i technologii wykorzystanych w budynkach oraz odpowiednie zarządzanie informacjami i wykorzystaniem przestrzeni.

Budownictwo jest branżą, w której nowości technologiczne wdrażane są stosunkowo powoli. Świadczyć o tym może choćby liczba firm, które znalazły się w kręgu zainteresowania funduszy VC.  Zainwestowały one dotychczas w nieco ponad 360 projektów na łączną kwotę niespełna 4,5 mld USD. Największą popularnością wśród inwestorów w tym segmencie cieszą się przede wszystkim rozwiązania dla architektów, projektantów oraz takie, które pozwalają na usprawnienie procesów budowlanych i zarządzanie nimi.

Dane i analityka (Data and analytics) to z kolei segment, w którym tworzone są systemy i oprogramowanie, pozwalające - dzięki zbieranym danym i algorytmom sztucznej inteligencji - lepiej podejmować decyzje inwestycyjne na rynku nieruchomości. Na tego typu rozwiązania fundusze VC przeznaczyły dotąd niespełna 4,2 mld USD, a swoim finansowym wsparciem objęły ponad 850 firm.

Technologie wykorzystywane na rynku nieruchomości w Polsce  są na etapie szybkiego rozwoju i zgodne z globalnymi trendami. Duża część rozwiązań z tego zakresu oferowana jest  przez polskie start-upy i skupia się przede wszystkim na segmentach dane i analityka, internet rzeczy i inteligentne budynki, a także  tenant experience (doświadczenia najemcy). Z kolei spośród  rozwiązań oferowanych przez zagraniczne firmy, szczególną aktywność widać głównie w segmencie powierzchni elastycznych (Flex spaces) – wyjaśnia Dominik Wojdat, senior manager, grupa rynku nieruchomości EY.

Źródło: InfoWire

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę