Robot nie zastąpi człowieka

ABB

 

Wbrew powszechnym obawom, najnowsze badania ekonomistów wykazały, że postęp technologiczny stworzył jak dotąd więcej miejsc pracy niż odebrał.

Badanie, przeprowadzone przez konsultantów ds. zarządzania firmy Deloitte, oparte jest na analizie rynku pracy w Anglii i Walii od 1871 r.

Dane pokazały, że na przestrzeni ostatnich 140 lat, przyrost miejsc pracy w sektorze usług (szczególnie w kreatywnym, lekarskim, technologicznym i biznesowym) nie tylko wyrównał spadek zatrudnienia w rolnictwie i przemyśle, ale go przekroczył.

- Nie było trudno zauważyć, gdzie zniknęło najwięcej miejsc pracy. Fale zwolnień są zwykle bardzo nagłaśniane, czy to jest kierownik średniego szczebla zastąpiony przez program komputerowy, czy personel na kasie wypierany przez terminale. Trudniej jest jednak stwierdzić, gdzie nastąpił przyrost zatrudnienia – mówi dla CNBC Ian Stewart, główny ekonomista Deloitte.

Z badania wynika, że w 1971 r. pracownicy w sektorze rolnictwa zajmowali 6,6 proc. całej siły roboczej w Wielkiej Brytanii. Do 2011 r. ich liczba skurczyła się o 95 proc. do zaledwie 0,2 proc. Udział zatrudnienia w przemyśle względem wszystkich sektorów spadł o 79 proc. (z 38 proc. w 1948 r. do 8 proc. 2012 r.).

Dla porównania, między 1871 a 2011 r. liczba księgowych w Wielkiej Brytanii skoczyła aż o 2000 proc. Wzrósł również popyt na wyspecjalizowanych pracowników w branżach medycznych i doradczych.

- Rozwój technologii w sektorze usług nie odebrał więc miejsc pracy człowiekowi, lecz zwiększył jego produktywność – tłumaczy Stewart.

Tendencja wzrostowa w zatrudnieniu w tym sektorze jest szczególnie widoczna w ostatnich dwóch dekadach. Jak pokazują dane zebrane przez brytyjski urząd statystyczny, od 1992 r. liczba pielęgniarek i asystentek medycznych skoczyła o 909 proc., nauczycieli zaś o 580 proc. Natomiast w handlu obuwiem i skórą liczba zatrudnionych zmalała o 82 proc., a w krawiectwie o 79 proc.

źródło: Rzeczpospolita, CNBC

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę