Roboty Universal Robots pracują w fabryce Volkswagena

©

Udostępnij:

Jeden z wiodących producentów samochodów - grupa Volkswagen zintegrowała robota Universal Robots z procesem masowej produkcji w swoim zakładzie produkującym silniki, w Salzgitter. Lekki robot UR5 został zainstalowany w sekcji montażu głowic cylindrów, gdzie odpowiada za manipulowanie delikatnymi świecami żarowymi. Jest to pierwszy robot używany w zakładach Volkswagen na całym świecie. Dzięki zintegrowanemu trybowi bezpieczeństwa, sześcioosiowe ramię robotyczne jest w stanie pracować bezpośrednio z ludźmi, bez żadnych osłon. Tym samym przyczynia się do zwiększenia ergonomii pracy przy produkcji.

Dzięki zintegrowanemu trybowi bezpieczeństwa (zgodnego z normą EN ISO 10218) robot przemysłowy może pracować w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Jest on dodatkowo wyposażony w specjalny chwytak, opracowany przez firmę Faude Automatisierungstechnik na potrzeby firmy Volkswagen, który odpowiada wymaganiom normy ISO/TS 15066 dotyczącej robotów współpracujących. Dlatego robot może zostać zintegrowany z linią produkcyjną bez dodatkowej obudowy zabezpieczającej.



„Naszym celem jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska pracy zapobiegającego obciążeniom pracowników. Dzięki zastosowaniu robota bez osłon możliwa jest synchronizacja pracy ludzkiej z maszyną. W ten sposób robot staje się asystentem w procesie produkcji i może odciążyć naszych pracowników", wyjaśnia Jürgen Häfner, kierownik projektu w zakładzie Volkswagen w Salzgitter.

Proces wdrożeniowy trwał dwa lata i przebiegał we współpracy z partnerem Universal Robots, firmą Faude Automatisierungstechnik. Do tej pory montaż świec żarowych w głowicach cylindrów wymuszał od pracowników pozostawanie w pozycji pochylonej. Obecnie zadanie to wykonuje robot, odciążając człowieka.

Ramię w ramię z robotem Sześcioosiowy lekki robot UR5 firmy Universal Robots ostrożnie wyjmuje delikatne świece żarowe, a następnie wkłada je do trudno dostępnych otworów gwintowanych. Pracownik jest obecnie odpowiedzialny za przymocowanie świec żarowych i izolację głowicy cylindra, co umożliwia przejście do następnego etapu produkcji. Dzięki bezpośredniej współpracy z robotem, działającym jako asystent, może on wykonywać te czynności w pozycji wyprostowanej. W ten sposób jest w stanie na bieżąco nadzorować proces i w razie potrzeby szybko reagować.



„Jesteśmy szczęśliwi z powodu udanego wdrożenia tego bezprecedensowego projektu oraz wkładu naszego robota w zwiększenie ergonomii w procesie produkcji", mówi Thomas Visti, wiceprezes i dyrektor ds. handlowych firmy Universal Robots. „Osiągnięcie tego było możliwe głównie dzięki konstruktywnej współpracy między firmą Volkswagen a naszym partnerem Faude Automatisierungstechnik".

Udostępnij:

Drukuj



Aneta Głodowska




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również