Rubikon automatyzacji i robotyzacji został przekroczony

– Już teraz jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, choć to zapewne dopiero preludium tego, co czeka nas w przyszłości. Potwierdzeniem tego jest rosnące zainteresowanie rodzimych firm automatycznymi rozwiązaniami, przekładające się na ilość i jakość zapytań dotyczących konkretnych zastosowań – mówi Artur Thomas, menedżer projektów systemowych w Jungheinrich Polska.

MM Magazyn Przemysłowy: Czy w perspektywie kilku najbliższych lat można liczyć na przełom w automatyzacji w Polsce?

Artur Thomas: Rubikon automatyzacji i robotyzacji został przekroczony. Już teraz jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, choć to zapewne dopiero preludium tego, co czeka nas w przyszłości. Potwierdzeniem tego jest rosnące zainteresowanie rodzimych firm automatycznymi rozwiązaniami, przekładające się na ilość i jakość zapytań dotyczących konkretnych zastosowań. Jako pionier w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań wewnątrzmagazynowych już teraz dysponujemy bezpiecznymi i niezwykle wydajnymi pojazdami AGV (Automated Guided Vehicles), które w dobie ograniczonego dostępu do siły roboczej stanowią alternatywę dla pracy ludzkiej. Urządzenia podnoszą efektywność pracy i maksymalnie usprawniają procesy magazynowe. Dzięki nim przedsiębiorstwa mogą zwiększać swoją produktywność i konsekwentnie budować przewagę rynkową poprzez poprawę konkurencyjności łańcucha dostaw.

Jaką rolę odgrywa automatyzacja w budowaniu pozycji rynkowej firmy?

– W dobie ogólnej globalizacji, a także unifikacji produktów dostępnych dla klienta o udziale w rynku decyduje często nie sam produkt, ale szybkość jego wytworzenia, czas dostawy oraz konkurencyjna cena. Na to zaś kluczowy wpływ ma efektywność procesów produkcyjnych i logistycznych. Nie jest ona możliwa bez optymalizacji fabrykacji, a także łańcucha dostaw, które odgrywają strategiczną rolę w obniżeniu kosztów i budowie przewagi rynkowej przedsiębiorstwa. Dlatego efektywny łańcuch dostaw i produkcji są co najmniej w takim samym stopniu istotne jak jakość produktu. Przekłada się to na istotną funkcję automatyzacji w optymalizacji procesów transportowych i produkcyjnych. W perspektywie podjęcia przez przedsiębiorstwa decyzji o inwestycji w automatyzację już nie tylko kalkulacja okresu zwrotu inwestycji jest ważna. Równie istotne staje się oszacowanie utraconych korzyści, które są bezpośrednim następstwem braku możliwości realizacji wszystkich zamówień.

Po jakie nowoczesne rozwiązania najczęściej sięgają polskie przedsiębiorstwa?

– Wyjątkowym zainteresowaniem klientów cieszy się nawigacja magazynowa Jungheinrich. Integruje ona wózek systemowy z wykorzystywanym przez przedsiębiorstwo oprogramowaniem do zarządzania magazynem (WMS). Rozwiązanie to pozwala podnieść efektywność i bezpieczeństwo pracy poprzez zautomatyzowanie procesów transportowych. Rola operatora zostaje sprowadzona do nadzoru nad ich prawidłową realizacją. Przystępny koszt adaptacji, prosta implementacja oraz wymierne korzyści  przekonały już szerokie grono naszych klientów. Dodatkowo rozwiązanie to stanowi naturalny punkt wyjścia do rozmowy o w pełni automatycznych systemach transportowych, przeznaczonych do obsługi magazynów wysokiego składowania.

W przypadku powtarzalnych, ustandaryzowanych procesów transportowych coraz większą popularnością cieszą się urządzenia AGV przeznaczone do realizacji zadań w mieszanych środowiskach pracy – w otoczeniu pieszych oraz tradycyjnych wózków widłowych z operatorem. Prosta implementacja, wysoka wydajność oraz bezkompromisowy wysoki poziom bezpieczeństwa stanowią o sile tego rozwiązania.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę