Sławków – Daleki Wschód (Międzynarodowe Centrum Logistyczne EUROTERMINAL)

W listopadzie 1979 r. oddano do użytku prawie 400-kilometrową kolejową trasę szerokotorową o nazwie Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS) - od 2001 r. nosi nazwę Linia Hutnicza Szerokotorowa - łączącą Grodek k. Hrubieszowa ze Sławkowem. Jej powstanie miało umożliwić bezprzeładunkowy transport koleją szerokotorową (torem o szerokości 1520 mm, w Polsce szerokość normalnotorowa wynosi 1435 mm) rudy żelaza z ZSRR do Huty Katowice oraz siarki i węgla z Polski do ZSRR. Na początku lat 90. Polska zaczęła się uniezależniać od wschodniego sąsiada i LHS straciła na znaczeniu. W 1994 r. nastąpiło ożywienie, zaczęto transportować tą linią samochody ciężarowe na platformach (transport kombinowany). Niemniej jednak dopiero początek obecnego wieku okazał się przełomowy dla Sławkowa - postanowiono utworzyć tu Międzynarodowe Centrum Logistyczne.

Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie powstaje na obszarze 142 ha, których właścicielem jest Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa SA z Katowic. W dniu 30 kwietnia 2004 r. 50 ha z tej powierzchni włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co daje CZH SA i innym inwestorom specjalne ulgi podatkowe. Na terenie włączonym do KSSE działa Oddział CZH SA Euroterminal w Sławkowie - CZH SA utworzyła go 23 kwietnia 2004 r. - zajmuje 18,5 ha. W Euroterminalu znajduje się sieć torowisk normalno- i szerokotorowych - co poprzez Linię Hutniczą Szerokotorową umożliwia bezpośrednie połączenie z magistralą transsyberyjską (która dochodzi do Władywostoku) i z nowym, kolejowym Jedwabnym Szlakiem (sięga do Szanghaju). W ten sposób Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie stanowi ważne ogniwo w transporcie transkontynentalnym. CZH SA od października 2003 r. jest pełnoprawnym członkiem Międzynarodowego Komitetu Koordynacyjnego ds. Transportu Koleją Transsyberyjską (CCTT). Organizacja ta zrzesza 136 firm zainteresowanych transportem tą koleją. To nie wszystko. Euroterminal w Sławkowie jest nie tylko kluczowym punktem trasy transkontynentalnej, ale również miejscem, w którego pobliżu przecinają się dwa paneuropejskie korytarze transportowe. Korytarze te łączą w Europie kraje zachodnie ze wschodnimi i południowe z północnymi.

Magazyn o powierzchni 7 tys. m2

Obecnie Euroterminal może przyjmować rocznie 35 tys. kontenerów, a po dalszej rozbudowie ma ich przyjmować nawet 120 tys. rocznie. Oprócz przeładunku kontenerów zajmuje się też przeładunkiem cystern i towarów sypkich. 1 października 2004 r. utworzono Agencję Celną Euroterminal Sławków, co ułatwia klientom załatwianie spraw formalnoprawnych. Plany infrastrukturalne CZH SA na lata 2007-2008 obejmują wybudowanie nowego magazynu z wiatą i komorą izotermiczną (o powierzchni 7 tys. m2), do którego pociągi będą wjeżdżały torami o szerokości 1520 mm i 1435 mm. 23 lutego 2007 r. minister transportu Jerzy Polaczek podpisał dokument o przyznaniu na ten cel środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kwota wsparcia wynosi 22,7 mln zł, przy czym całość inwestycji oszacowano na 50,7 mln zł. CZH SA ciągle inwestuje środki w wewnętrzną infrastrukturę Euroterminalu - ostatnio wybudowano 8 nowych kotłowni, zainstalowano wewnętrzną sieć gazową, zmodernizowano źródła ciepła w obiektach i wykonano zewnętrzną sieć gazową o długości 4 km, a w niedalekiej przyszłości będzie wykonana modernizacja instalacji wewnętrznych c. o., termoizolacja obiektów, a także nastąpi przyłączenie istniejącej kanalizacji sanitarnej do nowo wybudowanej kanalizacji miejskiej. CZH SA podpisała wiele umów z partnerami ukraińskimi, chińskimi i szwajcarskimi. Umowy te mają na celu stworzenie podstaw handlowo-prawnych do organizacji przewozów towarów na linii Daleki Wschód - Europa Zachodnia, oczywiście przez Euroterminal. Ponadto prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami Euroterminalu - z firmami z Niemiec, Austrii, Hongkongu, Rosji i Kazachstanu. Wspólnie ze szwajcarską firmą Hupac Intermodal SA Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa SA zorganizowała połączenia transportu kombinowanego - pociągi z Belgii kursują 3 razy w tygodniu, a od maja 2007 r. mają kursować 4 razy w tygodniu. Funkcjonuje również połączenie z ukraińskim terminalem Liski, który znajduje się koło Kijowa. Poza tym Euroterminal we współpracy z firmą PCC Rail Containers uruchomił regularne, wahadłowe połączenie Gdynia - Sławków - Gdynia. Na tej linii kursują już dwa pociągi kontenerowe w tygodniu. Zarząd PCC Rail Containers przewiduje, że w 2007 r. Euroterminal w Sławkowie przeładuje 10-15 tys. ich kontenerów.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę