Spore oszczędności fabryki opon dzięki łożyskom NSK

© NSK

Udostępnij:

Łożyska Molded-Oil firmy NSK pomogły europejskiemu producentowi opon osiągać roczne oszczędności w wysokości ponad 119 tysięcy euro. Po wymianie w maszynie do cięcia gumy standardowych zespołów łożyskowych na łożyska NSK, które dzięki polimerowemu materiałowi nasączonemu olejem posiadają zapas środka smarnego na cały okres eksploatacji, fabryka odnotowała czterokrotne wydłużenie okresu eksploatacji łożysk.

Mgła wodna generowana w procesie cięcia opon jest znanym czynnikiem skracającym żywotność standardowych łożysk kulkowych wykorzystywanych w tego typu aplikacjach. Jednak w tej konkretnej fabryce problem był dodatkowo potęgowany przez słabe zabezpieczenie miejsca zabudowy łożysk przed oddziaływaniem zanieczyszczeń. W rezultacie dwa razy w ciągu roku zespół utrzymania ruchu zmuszony był do przeprowadzania wcześniejszych wymian łożysk, a dodatkowo w tym samym czasie zwykle występowały również dwa niezaplanowane przestoje i zatrzymania linii produkcyjnych spowodowane krytycznym uszkodzeniem tych elementów.



W ramach sprawdzonego programu wartości dodanej AIP inżynierowie NSK odwiedzili fabrykę, aby osobiście zapoznać się z aplikacją przed wykonaniem analizy stanu łożysk w jednym z firmowych centrów technologicznych. Potwierdziła ona, że główną przyczyną uszkodzeń łożysk było wnikanie do ich wnętrza wody wykorzystywanej w procesie cięcia gumy. W konsekwencji firma NSK określiła, że optymalnym rozwiązaniem będzie zastosowanie zespołu łożyskowego ze stali nierdzewnej z wkładkami Molded-Oil.

W łożyskach kulkowych wykorzystujących technologię Molded-Oil, żywica zawierająca zapas środka smarnego, który jest w optymalnych ilościach stale rozprowadzany na bieżni, zapobiega wnikaniu wody i innych zanieczyszczeń do wnętrza łożyska. W porównaniu z żywicami wykorzystywanymi przez producentów konkurencyjnych łożysk, ilość środka smarnego obecnego w łożyskach Molded-Oil jest znacząco wyższa (często o ponad 50%), co wydłuża okres eksploatacji produktów NSK.

Zespoły łożyskowe Molded-Oil używane obecnie w tym zakładzie produkcyjnym posiadają obudowę wykonaną z jednoelementowego odlewu z nierdzewnej stali austenitycznej. Pierścienie łożysk, kulki i bieżnie również są wykonane ze stali nierdzewnej, a dzięki technologii Molded-Oil wnętrze łożyska jest dodatkowo zabezpieczone przed wpływem wilgoci powodującej korozję.



Od momentu praktycznego wdrożenia zaleceń NSK, producent opon odnotował cztery razy dłuższy okres eksploatacji w przypadku każdego zespołu łożyskowego - łożyska są obecnie wymieniane tylko raz do roku zamiast co trzy miesiące, jak poprzednio. Gdy dokonano oceny straconego czasu produkcji i kosztu wymiany łożysk, roczne oszczędności netto uzyskane dzięki wykorzystaniu zespołów łożyskowych Molded-Oil z obudowami ze stali nierdzewnej oszacowano na 119 tysięcy euro.

Źródło: Mepax

Udostępnij:

Drukuj



MM




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również