Sposób Expom na kryzys w offshore

BP

Branża offshore notuje ostatnio spore problemy, co odczuwają nawet najwięksi producenci. Jednak firma Expom znalazła sposób na zachowanie ciągłości produkcji – decydując się na dywersyfikację portfela klientów i przyjmując zlecenia m.in. z branży recyklingu.

W roku 2015 światowa branża offshore zmagała się z kryzysem, który był wynikiem niskiej ceny ropy na rynku. Obecny koszt baryłki ropy w porównaniu z początkiem 2015 roku spadł o 33,78 dol. Zestawiając obecną cenę ropy z notowaniami z okresu wakacyjnego 2014 roku, jest to spadek o ponad 60%. Rzutowało to na ograniczoną ilość zamówień w stoczniach, a także w spółkach nieco oddalonych od morza, jak np. Expom z Kurzętnika w województwie warmińsko-mazurskim. Jak pokazują badania rynku, światowi producenci z branży energetycznej i offshore zmuszeni byli do ograniczenia zatrudnienia o około 200 tys. osób. W 2016 roku nadal przewidywane są cięcia kosztów inwestycyjnych o 30%. Jednak dla Expom obserwacja sytuacji na rynkach zagranicznych jeszcze w 2014/2015 r. i poszerzanie portfela klientów z zupełnie nowych branż pozwoliło na bezpieczne przetrwanie gorszych dla branży czasów.

- Wciąż znaczną część naszych zamówień stanowią projekty dla branży morskiej. Jednak pierwsze zamówienia dla branży recyklingu realizowaliśmy już w czwartym kwartale 2015 roku – opowiada Rafał Domżalski, prezes spółki Expom.

- Teraz trwa produkcja maszyn i elementów dla branży recyklingu stalowego, które trafią do Belgii. Jesteśmy również w trakcie realizacji urządzenia i podzespołu do przetwarzania biomasy na zamówienie z Austrii – dodaje Domżalski.

Expom znany jest z realizacji projektów prototypowych, oryginalnych. Pierwsze gotowe wielkogabarytowe konstrukcje stalowe dla branży recyklingu już opuściły spółkę, kolejne są w trakcie produkcji. Expom realizuje także pierwsze zamówienia dla branży rolniczej i spożywczej.

Firma podkreśla, że odporność Expom na zmieniające się warunki rynkowe to efekt skrupulatnie zaplanowanej strategii działań. Ważnym czynnikiem jest gotowość podejmowania nietypowych zleceń, jak i elastyczność spółki, która nie zamyka się w branży energetycznej i offshore, ale także realizuje produkty w ramach m.in. OZE.

Źródło: Expom

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę