Sytuacja wciąż jest trudna, więc branża targowa jednoczy siły

Od lewej: Tomasz Szypuła, Andrzej Mochoń, Tomasz Kobierski © Targi Kielce

Udostępnij:

Aktualna sytuacja branży targowej i jej przyszłość była tematem spotkania szefów największych organizatorów targów w Polsce, do którego doszło w Targach Kielce. O problemach branży rozmawiali prezes Targów Kielce Andrzej Mochoń (na zdj. w środku), prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich Tomasz Kobierski (na zdj. z prawej) i prezes Ptak Warsaw Expo Tomasz Szypuła (na zdj. z lewej).

Lockdown i zakaz organizacji targów od połowy marca 2020 r. wywołany pandemią SARS-CoV-2 spowodował kryzys w branży organizacji targów. Czerwcowe odmrożenie przemysłu spotkań nie zmieniło jak na razie trudnej sytuacji tego sektora, a planowane jesienne wydarzenia nie rokują wyjścia z zapaści. O zagrożeniach i potencjalnych działaniach dyskutowali szefowie największych spółek targowych. 

Postanowiliśmy mówić jednym głosem w kwestiach dotyczących całej branży i wspólnie zawalczyć o przyszłość targów, będących najskuteczniejszym narzędziem marketingu – mówi Andrzej Mochoń, inicjator spotkania. – Targi i ich powrót na rynek jest szansą nie tylko dla nas organizatorów, ale przede wszystkim dla tych, którym służą czyli setkom tysięcy firm funkcjonujących w rozlicznych branżach gospodarki na wszystkich kontynentach. Naszym zadaniem jest kojarzenie partnerów w biznesie, a w dobie pandemii umożliwienie im powrotu na rynek i pomoc w odnalezieniu swojego miejsca w nowej biznesowej rzeczywistości. 



Postanowiliśmy wspólnie działać nie tylko w imieniu ponad pół miliona pracowników polskiej branży targowej – podkreśla Tomasz Kobierski, prezes rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego oraz prezes zarządu Grupy MTP, w skład której wchodzą Międzynarodowe Targi Poznańskie. – Jesteśmy przekonani, że targi i eventy mogą przynieść realną pomoc całej polskiej gospodarce w czasach kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią. Firmy w Polsce i Europie już potrzebują nowych kontaktów biznesowych, potrzebują nowych łańcuchów dostaw i dystrybucji, ale także mogą zawalczyć o nowe rynki. W tym możemy im pomóc. Tylko musimy wspólnie działać przy pomocy i zrozumieniu ze strony instytucji państwowych i gospodarczych. 

Na początku pandemii straty branży targowej Polska Izba Przemysłu Targowego szacowała na blisko 150 mln zł miesięcznie. Obecnie jest to około 800 mln. zł.

W ubiegłym roku wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków, jakie odprowadzili organizatorzy targów szacuje się na około 500 mln zł. Przemysł spotkań wykazywał zatrudnienie na poziomie 500 tys. osób. Wartość rynku targowego w 2019 r. to ok. 3-4 mld zł.


TOP w kategorii




Jak podkreślali uczestnicy spotkania, targi to nie tylko event, spotkanie biznesowe, korzyści dla uczestniczących w nich firm. Organizacja wystaw stymuluje gospodarkę kraju oraz regionów, w których usytuowane są ośrodki. Targi to cała rzesza firm, które dzięki ich działalności mają przychody. Dotyczy to hoteli, restauracji, firm zajmujących się zabudową targową, firm reklamowych, drukarni, a nawet kwiaciarni czy innych drobnych usług. Dla przykładu według danych AUMA Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Targowego obroty organizatora wystaw w danym mieście generują do siedmiokrotnie wyższych obrotów lokalnego przemysłu okołotargowego. Bez wsparcia ze strony rządu, banków i firm leasingowych – działalność kilku tysięcy przedsiębiorstw jest pod znakiem zapytania.

Źródło: Targi Kielce

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również