Szczupłe zarządzanie, czyli koniec z marnotrawstwem

3 dni wykładów, seminariów i warsztatów. Blisko 350 gości z całego świata. Za nami XI Międzynarodowa Konferencja Lean Management.

Filozofia odchudzania procesów produkcji oraz szczupłego podejścia w obszarach pozaprodukcyjnych staje się coraz bardziej popularna. Świadczy o tym fakt organizacji kolejnej, jedenastej już Konferencji Lean Management, na którą w tym roku przybyła rekordowa liczba prawie 350 osób. Spotkanie zainteresowanych wymianą doświadczeń odbyło się we Wrocławiu w dniach 14-16 czerwca (procentowy udział uczestników wg branż przedstawiono na końcu tego sprawozdania). Organizatorzy wydarzenia dołożyli wszelkich starań, aby Konferencja była źródłem najnowszej wiedzy i w sposób praktyczny pomagała uczestnikom w pokonywaniu kolejnych etapów wdrażania Lean Thinking w ich firmach. Jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas tegorocznej edycji wydarzenia były najlepsze praktyki w zakresie zarządzania, przywództwo zgodne z zasadami Lean oraz kierowanie organizacją w ramach szczupłego zarządzania.

Pierwszy dzień należał do gości specjalnych. Swoją wiedzą i doświadczeniami podczas sesji plenarnych i seminariów dzielili się m.in. dr Michael Balle (dyrektor zarządzający ESG Consultants, współzałożyciel francuskiego Instytutu Lean, współautor bestsellerów Kopalnia Złota i Lean Mandżer), Orest Fiume (Lean Management Accounting Institute, współautor książki Real numbers), John Burton (były dyrektor 3 fabryk General Motors w Europie), Tomasz Koch i Remigiusz Horbal (Lean Enterprise Institute Polska), Marek Piątkowski (ekspert w dziedzinie wdrożeń szczupłej filozofii) oraz Mike Rother (współautor dwóch kluczowych podręczników z zakresu Lean Manufacturing: Naucz się widzieć i Tworzenie ciągłego przepływu oraz autor wydanej niedawno książki Toyota Kata). Po zakończonej sesji obrad w pierwszym dniu ostatni z wymienionych prelegentów Mike  Rother spędził sporo czasu podpisując egzemplarze swojej książki Toyota Kata, której polskie wydanie właśnie w tym dniu miało swoją premierę.

Drugi dzień stanowił prezentację zrealizowanych już wdrożeń systemu Lean w konkretnych firmach. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru dwóch z sześciu studiów przypadków. - Wśród zwolenników Lean w naszym kraju wciąż jeszcze dominują duże przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym, jednak coraz częściej dołączają też prywatne polskie firmy - mówi prof. Tomasz Koch.

Swoimi doświadczeniami dzieliły się: GKN Driveline Polska, Timken Polska, HJ Heinz Polska, GEDIA Poland Assembly, Whirlpool Polska, SCA Packaging oraz General Motors Manufacturing Poland. 

Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia Konferencji uczestnicy wybierali pomiędzy warsztatami tematycznymi, a wycieczkami do firm znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland i Faurecia w Wałbrzychu oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Dużą liczbę uczestników zainteresowała w tym dniu sesja Toyota Kata, podczas której Mike Rother wyjaśnił stosowany w Toyocie model przewodzenia i zarządzania ludźmi, pozwalający firmie skutecznie się adaptować, stosować innowacje i uzyskiwać trwałą przewagę konkurencyjną. Orest Fiume poprowadził natomiast warsztaty na temat Lean Accounting - rachunkowości zgodnej z zasadami Lean. Podczas tych warsztatów wyjaśniał, w jaki sposób najwyższe kierownictwo oraz dyrektorzy finansowi powinni przekształcić rutynowe praktyki księgowe w nowy system, który nie tylko działa według zasad Lean lecz wspiera praktyki Lean. Trzeci warsztat poprowadził Marek Piatkowski na temat Metod coachingu w procesie stosowania A3 (metodę A3 opisał doskonale John Shook w swojej książce Zarządzać znaczy uczyć). W trakcie tego warsztatu jego uczestnicy dowiedzieli się, o różnych sposobach stosowania metody A3, podstawowych formach raportów A3 i przede wszystkim o tym, w jaki sposób używać tej metody jako narzędzia zarządzania zmianą, jako narzędzia rozwoju pracowników, jako narzędzia dzielenia się wiedzą i jako ogólnego narzędzia do zarządzania.

Filozofia Lean podpowiada, jak skutecznie zaspokoić potrzeby klienta, a przy tym osiągnąć maksymalny zysk przy możliwie niskich nakładach. - Ważny jest cel, proces, czyli sposób, w jaki się go osiąga i ludzie, którzy w nim biorą udział - tłumaczy prof. Tomasz Koch z Lean Enterprise Institute Polska. Jednak główne założenie sprowadza się do zmiany sposobów definiowania celu, organizowania procesów i angażowania pracowników. Filozofia Lean proponuje wiele autorskich metod i technik eliminujących marnotrawstwo, ale przede wszystkim zakłada stałe eksperymentowanie i cykliczność działań w porządku: planuj, wykonaj, sprawdź, skoryguj - przy pełnym zaangażowaniu całego zespołu. Już dziś zapraszamy na kolejną, 12. już Konferencję Lean Management, która zaplanowana jest na maj 2012 roku (szczegółowe informacje niebawem na Lean.org.pl)

Zapraszamy do galerii zdjęć relacjonujących przebieg konferencji na stronie http://www.lean.org.pl/.

Źródło: Lean Enterprise Institute Polska

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę