Szybka kolej ICE 4 wjeżdża do Niemiec

Siemens

Deutsche Bahn wprowadziła pięć pociągów ICE 4 do regularnej jazdy pasażerskiej na trasach między Hamburgiem i Monachium oraz Hamburgiem i Stuttgartem. W 2018 r. flota powiększy się o kolejne 9 pociągów. Docelowo do końca 2023 r. po niemieckich torach będzie jeździć aż 119 superszybkich pociągów ICE 4. 

Deutsche Bahn planuje osiągnąć swoje ambitne plany rozwojowe za pomocą floty ICE 4. Plany strategiczne spółki zatwierdzone w roku 2015 zakładają rozwój oferty długodystansowej o 25% do roku 2030. DB chce przyciągnąć dodatkowe 50 milionów pasażerów rocznie, a ICE 4 stanowią główny element tego planu. Nowe pociągi rozpoczęły już kursowanie w Niemczech. Składy ICE4 kursują z prędkością 250 km/h i są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem (ETCS).

– ICE 4 jest flagowym pociągiem na naszych trasach długodystansowych. Ten pojazd wyznacza nowe standardy komfortu dla naszych pasażerów. Mnóstwo miejsca na bagaż, zmodernizowana strefa rodzinna, specjalne przedziały dla matek z dziećmi, elegancka restauracja i innowacyjne oświetlenie zapewniają wygodę podróżnym. To także pierwszy pociąg ICE, w których pasażerowie będą w stanie podróżować ze swoimi rowerami – powiedziała Birgit Bohle, szefowa zarządu w spółce DB.

– ICE 4 to największe zamówienie na pociągi w niemalże całej 170-letniej historii Siemensa. Składy tworzą nową jakość w transporcie międzymiastowym dzięki swoim unikalnym rozwiązaniom technicznym. Idziemy zgodnie z harmonogramem i pierwsze pociągi rozpoczynają kursowanie w 2017 r. – tłumaczy Sabrina Soussan, prezes zarządu w branży Mobility Siemens AG.

Składy ICE 4 zostały zaprojektowane tak, by można było dopasować je do spodziewanej liczby przewożonych pasażerów, maksymalnej prędkości oraz wybranego profilu trasy.

Szybka kolej ICE 4 wjeżdża do Niemiec zdjęcie w treści artykułu

Stworzono 5 typów wagonów, z których można zaprojektować 24 konfiguracje. Warunkiem zasadniczym dla praktycznie dowolnie konfigurowalnych pociągów było zaprojektowanie tzw. wagonów silnikowych, które zawierają wszystkie niezbędne podzespoły trakcyjne w jednym segmencie, pod podłogą wagonu. Pociągi są tworzone przez złączenie (sprzęgnięcie) wagonów silnikowych, wagonu służbowego, wagonów pośrednich oraz dwóch wagonów końcowych. Przykładowo dwunastosegmentowy pociąg ICE 4 jest napędzany przez sześć wagonów silnikowych i potrafi rozwinąć prędkość 250km/h.

Zestaw dwunastoczłonowy ma 346 m długości i oferuje 830 miejsc siedzących wraz z półkami na bagaż przy każdym miejscu. Przedział rodzinny oferuje więcej miejsca w porównaniu z poprzednimi wersjami wagonów. Pociąg ma również dodatkową przestrzeń na wózki dziecięce w sekcji dla rodziców z małymi dziećmi, cztery miejsca na wózki inwalidzkie oraz osiem stojaków na rowery w ostatnim wagonie.

Wagony posiadają okna panoramiczne, klimatyzacja przystosowana jest do temperatur od -25 do 45 stopni. Innowacyjne oświetlenie zmienia się wraz z porą dnia i tworzy miłą atmosferę wewnątrz wagonów. System ma również tryb przygaszenia światła wczesnym rankiem, aby następnie przełączyć sie na normalny tryb dzienny, a wieczorem symulować barwy zachodu słońca.

Nowoczesne siedzenia mają ulepszone zagłówki. Po zmianie ustawienia fotela ten nie wychyla się w tył, zmniejszając ilość miejsca dla pasażera siedzącego w następnym rzędzie, lecz się zapada do wewnątrz. Każde siedzenie w wagonie pierwszej klasy ma swoje własne gniazdko elektryczne i lampkę do czytania. Oznaczenia rezerwacji oraz numery siedzeń są łatwo widoczne na zagłówkach. Nowe pociągi wyposażone są w najnowsze systemy Wi-Fi oraz pozwalają na odbiór sieci LTE.

Źródło: Siemens

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę