Targi bauma 2016 w nowej odsłonie. Nasza relacja i wywiad

© Bauma

Udostępnij:

Nowe logo, nazwa i hasło – kwietniowa edycja monachijskich targów branży budowlanej bauma 2016 zyska oryginalną, świeżą formę. Wśród zapowiadanych innowacji nie zabraknie też zmian o charakterze organizacyjnym. A wszystko po to, by utrzymać pozycję światowego lidera targów dla przemysłu budowlanego – tak pod względem powierzchni, jak i liczby wystawców i odwiedzających.

Targi bauma 2013 pobiły wszystkie możliwe rekordy. Zgromadziły 3421 wystawców i ponad pół miliona odwiedzających, a ich łączna powierzchnia po raz pierwszy przekroczyła 600 tysięcy m2. W przyszłym roku spodziewamy się osiągnąć podobny wynik. Już teraz większość miejsc jest zarezerwowana. Pozostało jedynie kilka wolnych stanowisk na otwartej przestrzeni – mówiła referent projektu Radostina Hristova podczas konferencji zwołanej 5 listopada w Pradze przez organizatorów targów.



Odwiedzających ma przyciągnąć nie tylko odświeżone logo i nowe hasło „Puls naszego przemysłu” (ang. „Heartbeat of our industry”), ale także dodatkowe formy prezentacji adresowane do organizacji non-profit, młodzieży oraz producentów, którzy nie zdążyli zarezerwować stoiska na targach. Z myślą o pierwszej grupie powołano do życia inicjatywę bauma Charity Alliance służącą promowaniu projektów społecznych z zakresu zdrowia, odżywiania, integracji społecznej i ochrony środowiska.

Dotychczas chęć udziału w akcji zgłosiło pięć organizacji. Otrzymają one możliwość bezpłatnej prezentacji swoich projektów na terenie centrum targowego – wyjaśniała Anja Schniede, referent ds. komunikacji z ramienia niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Maszyn dla Przemysłu Budowlanego i Materiałów Budowlanych (VDMA).– Zgłoszenia można składać za pomocą formularza online dostępnego na stronie targów.

Promowaniu wizerunku targów jako inicjatywy o charakterze prospołecznym służyć ma również akcja „THINK BIG!”, czyli seria wydarzeń adresowanych do uczniów i studentów. W jej ramach młodzi ludzie będą mogli m.in. skorzystać z profesjonalnego doradztwa zawodowego, zapoznać się z charakterem pracy w przemyśle budowlanym, a także zobaczyć na żywo, jak funkcjonują wybrane maszyny.

W pierwszej edycji „THINK BIG!” uczestniczyło 15 tysięcy uczniów i studentów. Liczymy na to, że w przyszłym roku uda nam się poprawić ten wynik. Na razie mamy blisko 8 tysięcy zgłoszeń – mówiła Anja Schniede.

Z kolei z punktu widzenia wystawców najciekawszą inicjatywą będą tzw. Lounges, czyli specjalne pomieszczenia zlokalizowane przy głównych wejściach, w których swoją ofertę będą mogli zaprezentować ci, którzy nie zdążyli zarejestrować się na targi.

To z jednej strony ukłon w stronę producentów, którzy ze względu na ograniczoną liczbę stanowisk wystawienniczych nie byliby obecni na targach, a z drugiej nowa przestrzeń komunikacji ułatwiająca prowadzenie rozmów kuluarowych i zawieranie umów – tłumaczyła Radostina Hristova.

Oprócz nowych inicjatyw program targów obfitować będzie w wydarzenia towarzyszące znane z wcześniejszych edycji. Jednym z nich jest bauma Forum – cykl konferencji poświęconych m.in. zarządzaniu łańcuchem dostaw, najnowszym trendom technologicznym w sektorze górnictwa oraz innowacjom branżowym. Ich uzupełnieniem będą prezentacje poszczególnych krajów, m.in. Rosji i Arabii Saudyjskiej.

Coraz większą popularnością cieszy się też sektor poświęcony górnictwu, w którym prezentowane są m.in. maszyny górnicze. W zeszłym roku gościliśmy w nim ponad 700 wystawców. W tym roku liczba ta powinna utrzymać się co najmniej na tym samym poziomie – mówiła Radostina Hristova.

Światowe Targi Maszyn, Pojazdów i Sprzętu dla Przemysłu Budowlanego, Materiałów Budowlanych, i Górnictwa bauma to największa tego typu impreza adresowana do branży budowlanej i okołobudowlanej. Organizowana od 1954 r. gromadzi co trzy lata największych producentów sprzętu budowlanego, dostawców części maszyn i podzespołów oraz szefów firm z branży przemysłowej, stanowiąc okazję do poszukiwania partnerów biznesowych, kooperantów i oferentów. Tegoroczna edycja targów odbędzie się w dniach 11-17 kwietnia 2016 r. na terenie centrum targowego Międzynarodowe Targi Monachijskie. Oprócz edycji europejskiej pod marką bauma organizowane są trzy inne bliźniacze imprezy targowe: bauma conexpo Africa w RPA, bauma China oraz bauma conexpo India.

Chcemy zaistnieć w przestrzeni cyfrowej [WYWIAD]


Targi bauma od lat bronią tytułu światowego lidera imprez targowych dla przemysłu budowlanego. Jak tego dokonują, w jakim kierunku będą się rozwijać i jaki udział w tym rozwoju przypadnie reprezentacji Polski – m.in. o tym rozmawiamy z Radostiną Hristovą, referentem projektu Światowe Targi Maszyn, Pojazdów i Sprzętu dla Przemysłu Budowlanego, Materiałów Budowlanych i Górnictwa bauma.

MM: W kryzysowym dla branży budowlanej 2013 roku na targach wystawiało się prawie 3,5 tysiąca firm – najwięcej w historii monachijskiej imprezy. W przyszłym roku spodziewacie się Państwo podobnej liczby wystawców. Chciałoby się zapytać: dlaczego nie więcej?



Radostina Hristova: Odpowiedź jest bardzo prosta: bauma 2016 obejmuje taką samą powierzchnię jak w 2013 r. Nie możemy zaoferować wystawcom większej przestrzeni, ponieważ ogranicza nas lokalna zabudowa.

MM: Czy oznacza to, że na przyszłorocznej baumie zobaczymy te same firmy, co trzy lata temu?

R. H.: Rzeczywiście, wskaźnik powtarzalności zgłoszeń jest u nas bardzo wysoki. Ponad 80% wystawców biorących udział w poprzedniej edycji już w momencie jej zakończenia zgłosiło chęć rejestracji na kolejne targi. Otrzymujemy jednak również bardzo dużo unikalnych zgłoszeń. Wracają do nas także firmy, które z jakichś powodów nie mogły uczestniczyć w poprzedniej edycji.

MM: Skoro jednak dysponujecie Państwo ograniczoną przestrzenią, nie możecie chyba przyjąć wszystkich chętnych. Ilu firmom musieliście odmówić?

R. H.: Obecnie mamy ponad 700 zgłoszeń, których nie jesteśmy już w stanie obsłużyć. To właśnie z myślą o nich stworzyliśmy tzw. Lounges, czyli nową platformę komunikacji, w ramach której firmy niemające własnego stoiska mogą prezentować swoją ofertę na równi z innymi wystawcami. W jej ramach w pobliżu głównych wejść powstaną pomieszczenia z krzesłami i stołami konferencyjnymi przeznaczone do prowadzenia rozmów biznesowych. Zlokalizowane w nich przedsiębiorstwa zostaną wciągnięte na listę wystawców oraz otrzymają dostęp do internetowej platformy targów.

MM: Czy firmy zlokalizowane w Lounge będą mogły zaprezentować tam swoje produkty?

R. H.: W samym Lounge nie ma takiej możliwości. Jednak dzięki dostępowi do platformy online zlokalizowane tam firmy będą mogły zamieścić swoje produkty w katalogu internetowym, podobnie jak inni wystawcy.

MM: Warunki panujące w halach wystawienniczych często utrudniają prowadzenie rozmów biznesowych. Może więc warto byłoby rozszerzyć koncepcję Lounges o obsługę tego typu spotkań?

R. H.: Lounges będą z pewnością odgrywać istotną rolę, ale nie powinny przesłaniać głównego celu targów, czyli prezentacji produktów i usług. Możliwość spotkania twarzą w twarz i prowadzenia rozmów biznesowych stanowi wartość dodaną samą w sobie – niezależnie od tego, czy będą się one odbywać w salach konferencyjnych, czy w halach wystawienniczych.

MM: Czy w związku z szerokim zakresem tematycznym targów możliwe jest określenie ogólnego profilu odwiedzających?

R. H.: Jak najbardziej. Podstawą do tego jest ankieta, którą przeprowadzamy wśród odwiedzających podczas każdej edycji baumy. Dużą część z nich (40%) stanowią goście międzynarodowi pochodzący z ponad 220 krajów, a także specjaliści z różnych branż o uprawnieniach decyzyjnych. Jak wynika z ankiety, struktura ta jest wysoko oceniana przez wystawców jako korzystna dla realizacji ich celów targowych. Wysoki stopień zadowolenia deklarują także sami odwiedzający, którzy dobrze oceniają zarówno międzynarodowy charakter, jak i poziom innowacyjności oferty targowej.

MM: Czy nie powinno się to przełożyć na wzrost liczby odwiedzających? Dlaczego w Państwa prognozach na 2016 r. liczba ta nie odbiega od wyników uzyskanych w 2013 r.?

R. H.: Pół miliona odwiedzających każdą edycję to bardzo dobry wynik. Naszym celem nie jest zresztą dalszy wzrost liczby odwiedzających, lecz raczej zwiększenie udziału specjalistów i decydentów w tej grupie. Stawiamy więc raczej na wzrost jakościowy niż ilościowy.

MM: Jak na tym tle wypada reprezentacja Polski?

R. H.: Zarówno liczba wystawców, jak i odwiedzających z Polski systematycznie rośnie. W 1997 r. jej reprezentacja liczyła zaledwie 2 wystawców. Trzy lata później było ich już 9, a w 2013 r. – 17. W kolejnej edycji weźmie prawdopodobnie udział 19 firm z Polski. Podobny trend wzrostowy można zaobserwować wśród odwiedzających: trzy lata temu liczba gości z Polski przekroczyła 5 tysięcy, co przełożyło się na 9. miejsce na liście państw z największą liczbą odwiedzających.

MM: Biorąc pod uwagę kolejki do kas biletowych nasuwa się pytanie, czy dalszy wzrost liczby odwiedzających nie grozi organizacyjnym paraliżem targów?

R. H.: Do paraliżu nam jednak daleko, ale ogromne kolejki i nas mocno zaniepokoiły. Dlatego w tym roku postanowiliśmy zróżnicować ceny biletów, aby zachęcić odwiedzających do kupowania ich online. Tym razem za bilet kupiony w Internecie zapłacimy cenę zbliżoną do tej obowiązującej w 2013 r. Natomiast kupując go przy kasie, musimy liczyć się z dopłatą rzędu 10-20 euro, w zależności od rodzaju biletu*. Jednocześnie krok ten ma przybliżyć nas do realizacji jednego z celów, jakie założyliśmy sobie na kolejne lata, czyli digitalizacji oferty targowej.

MM: Jakie inne cele wyznaczać będą kierunki rozwoju targów w przyszłości?

R. H.: Jako organizatorzy stawiamy sobie dwa główne cele: utrzymanie pozycji na rynku oraz wzmocnienie marki bauma na świecie. Chcemy, aby Monachium nadal było centralnym miejscem spotkań głównych graczy z branży budowlanej, a jednocześnie – aby ci, którzy nie mogą uczestniczyć w europejskiej edycji targów, odwiedzili indyjską, chińską lub afrykańską baumę.

MM: Dziękujemy za rozmowę.

* Ceny biletów na targi w 2016 r.: bilet jednodniowy – 22 euro (Internet)/ 32 euro (kasa); bilet trzydniowy – 47 euro (Internet)/ 64 euro (kasa); bilet na wszystkie dni – 59 euro (Internet), 79 euro (kasa).

Udostępnij:

Drukuj



Agata Świderska




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również