Technologia obróbki elementów przekładni

elektromobilność, Strategy Analytics, EMAG, obrabiarki © EMAG GmbH

Udostępnij:

Rozwój branży elektromobilności nie jest tajemnicą. Zaskoczeniem nie są też badania firmy konsultingowej Strategy Analytics, prognozujące do 2025 r. wzrost produkcji „pojazdów zelektryfikowanych” do 25% światowego rynku. Należy przy tym pamiętać, że z jednej strony elektryfikacja obejmuje wszystkie formy e-mobilności, czyli hybrydy, napędy z ogniwami paliwowymi i całkowicie elektryczne pojazdy, a z drugiej strony rynki są bardzo niejednorodne. 

Niejednorodne rynki oznaczają wielu producentów, jeszcze więcej modeli i równie liczne koncepcje napędów. Ponadto trzy czwarte pojazdów będzie nadal produkowanych w klasycznej wersji spalinowej. Planiści produkcji i dostawcy stoją przed trudnym wyzwaniem: jak podejść do tak dużej różnorodności i rosnącej produkcji? Odpowiedzi na to pytanie od wielu lat udziela Emag, oferując liczne rozwiązania produkcyjne, głównie do elementów układów napędowych.

Seria VLC obrabiarek pokrywa szerokie spektrum technologii obróbki: toczenie, wiercenie, frezowanie, frezowanie obwiedniowe, szlifowanie, obróbka na twardo i miękko – w zasadzie wszystko, co jest potrzebne do zbudowania kompletnych linii produkcyjnych. - Obrabiarki VLC pokrywają kompletny łańcuch procesów produkcji elementów przekładni – od półfabrykatu do gotowego elementu - wyjaśnia Dragan Ivanovic, kierownik zespołu ds. ofert i technologii w Emag. - Klient korzysta przy tym z zalet jednolitej budowy naszych obrabiarek, czyli zawsze jednakowej wysokości przekazywania elementów oraz zintegrowanego systemu automatyzacji pick-up, które znacznie ułatwiają łączenie obrabiarek ze sobą - dodaje.

System automatyzacji pick-up jest podstawą sukcesu obrabiarek Emag, które przed prawie 30 laty zrewolucjonizowały rynek. Każda obrabiarka serii VLC jest wyposażona w zasobnik półfabrykatów i gotowych elementów, które są z niego automatycznie pobierane i umieszczane w nim po obróbce przez wrzeciono robocze. Zapewnia to minimalizację czasów pomocniczych i wysoką produktywność.


Kombinacja procesów do obróbki kół przekładniowych

Zaprezentowana w 2016 r. obrabiarka VLC 200 GT została zaprojektowana głównie na potrzeby produkcji kół przekładniowych. - Pod względem dużych ilości wytwarzanych sztuk i wysokich wymogów jakościowych koła przekładniowe idealnie nadają się do obróbki w VLC 200 GT - opowiada Ivanovic. Emag stawia przy tym na połączenie procesów toczenia na twardo i szlifowania. W pierwszej kolejności odbywa się wstępne toczenia na twardo odsadzania i otworu. W efekcie na kole przekładniowym pozostaje jedynie kilka mikrometrów naddatku do zeszlifowania.

Znacznie skraca to proces szlifowania, odbywający się przy użyciu ściernic korundowych lub z CBN, co z kolei przyczynia się do podwójnej oszczędności – obniżenia kosztów narzędzi, a w efekcie do zmniejszenia kosztów jednostkowych w związku z krótszym czasem cyklu. Połączenie toczenia i szlifowania podnosi również jakość obróbki: Tylko nieznaczny naddatek po toczeniu pozwala jeszcze lepiej dostosować specyfikację ściernic do pożądanej jakości docelowej – na obrabiarce VLC 200 GT można uzyskać jakość powierzchni z średnią wysokością nierówności Rz poniżej 1,6 μm przy jeszcze większej niezawodności procesu. 


TOP w kategorii




Rozwiązanie produkcyjne do elementów przekładni CVT

Choć koła przekładniowe również po roku 2025 będą należeć do najczęściej wytwarzanych części w przemyśle motoryzacyjnym, elektryfikacja układu napędowego pociąga za sobą również swoisty renesans starszych koncepcji przekładni. Dragan Ivanovic wyjaśnia, że obserwujemy trend związany z zastosowaniem przekładni CVT. Wynika on z ich wysokiej wydajności. Bezstopniowe dopasowanie przełożenia bez przerw w przenoszeniu mocy umożliwia optymalne wykorzystanie doprowadzanej energii, a tym samym pozwala zminimalizować jej straty. W przypadku napędów hybrydowych oznacza to większy zasięg na jednym ładowaniu i, przykładowo, umożliwia całodzienną jazdę w trybie napędu elektrycznego w ruchu miejskim.

Bezstopniowe przełożenie i tym samym wyjątkowo komfortową jazdę zapewnia inteligentna zasada konstrukcji bez kół zębatych. Zamiast tego moment obrotowy jest przenoszony przez stalowy pas lub łańcuch lamelowy, opasający dwie osie ze stożkowymi kołami. Wiele zależy więc od jakości tych elementów. Dlatego ich precyzyjna obróbka na twardo odbywa się zwykle w ramach kilkuetapowego procesu przy użyciu różnych tokarek i szlifierek. W dziedzinie obróbki na twardo planiści produkcji nie akceptują błędów obróbki, ponieważ koszty każdego hartowanego półfabrykatu są dosyć wysokie. Inżynierowie Emag z chęcią podjęli się tego zadania.

Źródło: EMAG GmbH

 

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również