Utrzymuje się doskonała koniunktura w przemyśle

Festo

Dzięki doskonałej koniunkturze w polskiej i europejskiej branży produkcyjnej Giełdowy Indeks Produkcji w kwietniu osiągnął poziom 1160,5 pkt. To o 1,5 pkt (-0,13%) mniej niż w marcu. Minimalny spadek jest pokłosiem publikacji wyników polskich spółek produkcyjnych za rok 2016, które nie sprostały oczekiwaniom inwestorów.

Mimo delikatnego tąpnięcia w drugiej połowie miesiąca akcje polskich producentów wróciły na ścieżkę wzrostu. Największy skok zanotowała spółka Vigo System. Z kolei akcjonariusze Energoinstal nie mają powodu do radości. Jeden z największych producentów kotłów energetycznych w Polsce zakończył miesiąc z najgorszym wynikiem.

O ponad jedną piątą wzrosła wycena Vigo System (+20,32%), co dało tej spółce tytuł kwietniowego lidera GIP60. Światowy potentat w dziedzinie produkcji niechłodzonych, fotonowych detektorów podczerwieni, znaczny wzrost wartości zawdzięcza przede wszystkim informacji o wypłacie 8,24 zł dywidendy na akcję, co w momencie ogłoszenia tej informacji dawało stopę dywidendy na poziomie 2,5%. Produkty Vigo System wykorzystywane są w najnowocześniejszych ośrodkach badawczych na świecie. Sięgnęła po nie nawet NASA, wyposażając łazik Curiosity, który w ramach misji Mars Science Laboratory wysłany został na czerwoną planetę. W kwietniu spółka ogłosiła wstępne sprawozdanie za pierwszy kwartał, chwaląc się 34% wzrostem przychodów w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku, a tegoroczne obroty ustaliła na poziomie 6 294 tys. zł.

Miejsce wicelidera GIP60 - dzięki wzrostowi o 17,39% - zajęła spółka Bytom. Bezwzględny wzrost wartości rynkowej zanotowały również spółki: Grupa Kęty (+7,72% w kwietniu), Synthos (+2,67%), LPP (+2,14%), Famur (+11,28%) i Wielton (+15,64%).

Na miano antybohatera GIP60 w kwietniu zasłużyła spółka Energoinstal, której wycena załamała się po ogłoszeniu bardzo złych wyników za poprzedni rok obrotowy. Spadek przychodów o ponad 26% przełożył się na ponad 14 mln zł straty z działalności operacyjnej przy prawie 12 mln zł zysku w poprzednim roku oraz na 11 mln zł straty netto (10,73 mln zł zysku w 2015 r.).

Przemysł ma się coraz lepiej
O doskonałej koniunkturze w przemyśle świadczą również wyniki badania firmy Markit. Wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu w kwietniu wyniósł 54,1 pkt. To o 1,12% więcej niż w poprzednim miesiącu (53,5). Był to również znacznie lepszy wynik od długoterminowej średniej (50,4) i już 31. z rzędu odczyt powyżej granicy 50 pkt. Zdaniem analityków z Markit, do poprawy nastrojów przyczynił się wzrost wielkości produkcji i liczby nowych zamówień oraz najwyższy w tym roku miesięczny wzrost zatrudnienia w branży. Badania wykazały również duży optymizm producentów względem najbliższego roku uzasadniony uruchomieniem nowych linii produkcyjnych oraz zwiększonymi inwestycjami.

W Niemczech wskaźnik PMI za kwiecień wyniósł 58,2 pkt (-0,17% m/m), we Francji 55,1 pkt (+3,38% m/m), w Wielkiej Brytanii 57,3 (+57,3% m/m), a w całej strefie Euro 56,7 (+0,89% m/m).

- Świetne nastroje w europejskim przemyśle przekładają się na wzrost wartości polskich firm, również tych z indeksu GIP60. O sile rodzimych producentów świadczy również fakt, że dynamika eksportu nie spada, mimo znacznej aprecjacji złotego: od grudnia PLN umocnił się względem EUR o ponad 6%, a wobec USD o ponad 8% - ocenia Maciej Zaręba z firmy DSR, pomysłodawca indeksu.

O dobrej formie polskiego przemysłu świadczą również dane GUS. W marcu produkcja sprzedana spółek z branży przetwórstwa przemysłowego była wyższa o 12,7% w stosunku do kwietnia ubiegłego roku i aż o jedną piątą wyższa niż w lutym. W całym pierwszym kwartale 2017 r. zanotowano wzrost produkcji sprzedanej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 8,1%. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury dla przetwórstwa przemysłowego wynikiem na poziomie 9,6 pkt. w kwietniu po raz kolejny wzbił się ponad pięcioletnie maksima.

Źródło: DSR

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę