Wyniki gospodarcze napędzają branżę leasingową

© SXC

Udostępnij:

Polska branża leasingowa odnotowała historyczne wyniki w pierwszym półroczu 2017 r. W tym czasie dynamika wzrostu branży przekroczyła 11 proc., a firmy leasingowe udzieliły finansowania w wysokości 31,8 mld zł. W leasingu dominują pojazdy lekkie, ale szybko rośnie też finansowanie maszyn czy sprzętu budowlanego. 

Rozwój leasingu napędza dobra koniunktura gospodarcza, start funduszy unijnych z perspektywy finansowej na lata 2014–2020 i coraz lepsza sytuacja w handlu zagranicznym.

Branża leasingowa jest w dobrej sytuacji. Patrząc na trendy historyczne, ustanowione zostały nowe rekordy. Najlepszym wyznacznikiem tego, jest porównanie łącznego portfela leasingowego w Polsce do portfela bankowych kredytów inwestycyjnych, które znajdują się na podobnym poziomie ok. 110 mld zł. To najlepiej pokazuje, że zapotrzebowanie na leasing nie słabnie i zapewne utrzyma się w przyszłości – podsumowuje Szymon Kamiński, prezes zarządu BZ WBK Leasing.

Dane Związku Polskiego Leasingu wskazują, że w I półroczu 2017 r. firmy leasingowe udzieliły finansowania na poziomie 31,8 mld zł. Tylko w II kw. tego roku branża sfinansowała inwestycje w środki trwałe w wysokości 16,8 mld zł. W finansowaniu leasingiem dominują pojazdy lekkie (48,4 proc. wszystkich finansowanych środków trwałych).


Od końca 2016 r. aż do połowy II kwartału widzieliśmy zdecydowanie większe wzrosty w finansowaniu pojazdów lekkich. Obecnie obserwujemy i też spodziewamy się w najbliższym czasie większego wzrostu w finansowaniu maszyn i urządzeń. Niewątpliwie to wynik nowej perspektywy unijnej również w odniesieniu do rynku rolnego, który był bardzo silną lokomotywą wzrostu jeszcze dwa lata temu. Oczekujemy, że niebawem znów tak będzie – dodaje Szymon Kamiński.

ZPL ocenia, że w ciągu I półrocza 2017 r. branża leasingowa sfinansowała pojazdy lekkie o łącznej wartości 14,1 mld zł, przede wszystkim samochody osobowe (84 proc.). Segment będzie rósł, bo coraz więcej firm decyduje się na wymianę floty, także w segmencie premium, czemu sprzyja możliwość odliczenia 50 proc. VAT-u przy zakupie oraz 50 proc. VAT-u od paliwa.

BZ WBK Leasing odnotował największe wzrosty w segmencie pojazdów w kategorii autobusów (ponad 180 proc.). W pierwszym półroczu 2017 rosła też dynamika wzrostu finansowania pojazdów ciężarowych (27 proc. wzrost).

Od początku roku wyraźnie rośnie finansowanie maszyn i innych urządzeń liczonych razem z IT. W I półroczu finansowanie maszyn sięgnęło 8,5 mld zł z blisko 20 proc. wzrostem w skali roku.


TOP w kategorii




Prognozy są dobre. Spodziewamy się, że większy nacisk, jeśli chodzi o napęd wzrostu rynku, będzie pochodził z kategorii maszyn i urządzeń. To już raczej nie będą samochody – w tym roku rynek wydaje się już nasycony. BZ WBK Leasing wypada bardzo dobrze na tle całego rynku leasingu. Bardziej istotną dla nas kwestią niż wynik w danym miesiącu lub kwartale jest długa perspektywa wzrostu. Nasz biznes rozpatrujemy w kategoriach lat. W ostatnich 3–5 lat nasze wzrosty średnioroczne, tzw. wskaźnik CAGR, są stabilnie i sięgają ok. 20 proc. Zamierzamy to utrzymać – zapowiada prezes BZ WBK Leasing.

Na wzrost leasingu, zwłaszcza w segmencie maszyn, ma wpływ przyspieszenie gospodarcze (3,9 proc. w II kw. 2017 r.). Dane płynące z barometru Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH również wskazują, że w II kwartale wartość barometru wzrosła o 6,8 proc., przede wszystkim ze względu na koniunkturę w budownictwie i przemyśle przetwórczym. Ponadto start funduszy unijnych z perspektywy finansowej na lata 2014–2020 i przyspieszający eksport (w I połowie 2017 roku eksport wyniósł 99 mld euro) sprawiły, że finansowanie maszyn napędza branżę leasingową.

Źródło: Newseria

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również