Wysokowydajny superkomputer w branży motoryzacyjnej

Seat - Media Portal

Firma Seat nawiązała współpracę z ośrodkiem badawczym Barcelona Supercomputing Center. Dzięki temu hiszpańska marka będzie wykorzystywać najmocniejszy w Hiszpanii superkomputer MareNotrum 4, który pomaga poprawić aerodynamikę samochodów, zwiększyć bezpieczeństwo oraz zmniejszyć zużycie paliwa i zredukować emisję szkodliwych substancji.

Superkomputer MareNostrum 4 dysponuje mocą 40 000 komputerów pracujących jednocześnie – to najpotężniejsze urządzenie w Hiszpanii i siódme w Europie. Jego moc obliczeniowa umożliwia wykonywanie różnorodnego rodzaju symulacji, zarówno tych imitujących pracę serca, jak i przewidujących zmiany klimatu czy prawdopodobne katastrofy środowiskowe. W przypadku współpracy z SEAT-em, celem superkomputera jest wykorzystanie jego 165 888 procesorów do ulepszenia samochodów.

Wysokowydajny superkomputer w branży motoryzacyjnej zdjęcie w treści artykułu

6 912 układów scalonych w dawnej kaplicy

Siedzibą MareNostrum 4 jest Barcelona Supercomputing Center – publiczny ośrodek badawczy, który mieści się w starej, zdesakralizowanej kaplicy na Kampusie Północnym Politechniki Katalońskiej. Temperatura 24°C i stała wilgotność powietrza na poziomie 36% to idealne warunki pracy dla tego superkomputera. Oriol Lehmkuhl, Badacz w Barcelona Supercomputing Center, zajmujący się modelami fizycznymi i numerycznymi, jest jednym z setek specjalistów pracujących z dowolnego zakątka świata, którzy wykorzystują ten superkomputer do swoich projektów. – Specjalizuję się w badaniu komór spalania samolotów, do czego potrzebuję symulacji działania turbin wiatrowych. Z kolei we współpracy z SEAT-em badam wpływ geometrii piasty koła na aerodynamikę samochodu – mówi Lehmkuhl.

Samochody bezpieczniejsze, wygodniejsze i bardziej wydajne

Poprawa aerodynamiki samochodu polega na obniżeniu współczynnika oporu powietrza. Dzięki temu pojazdy stają się bezpieczniejsze i bardziej wydajne, zużywają mniej paliwa i emitują mniejszą ilość CO2. Kluczowymi obszarami analizy są przód i tył samochodu, podwozie, opony i koła. – Ponadto moc obliczeniowa superkomputera z BSC pozwala nam uwzględnić więcej parametrów i zobaczyć, jak powietrze zachowuje się wewnątrz felg, gdy koła się poruszają. Dzięki MareNostrum 4 przeprowadzane symulacje praktycznie niczym nie różnią się od rzeczywistego zachowania kół w naturalnych warunkach – dodaje Maria.

Wysokowydajny superkomputer w branży motoryzacyjnej zdjęcie w treści artykułu

Przyszłość mierzona w petaflopsach

Symulacje z wykorzystaniem superkomputera otwierają nowe możliwości badań nad aerodynamiką. – W przyszłości chcielibyśmy móc symulować wszystko naraz: przepływ powietrza, strukturę samochodu, spalanie, a nawet osobę siedzącą w środku. Na razie nie możemy tego uczynić. Ale za 15 lat, gdy komputery będą 1 000 razy bardziej wydajne, stanie się to osiągalne – mówi dr Lehmkuhl. BSC jest ośrodkiem branym pod uwagę przy wyborze lokum dla MareNostrum 5 – superkomputera o 20-krotnie większej sile niż aktualnie tam działający MareNostrum 4.

Źródło: Seat

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę