Z targami nie jest źle

©

Udostępnij:

Rok 2011 przez europejskich ekonomistów oceniany jest różnie - głównie jednak negatywnie poprzez pryzmat kryzysu w strefie euro. Z drugiej strony, w roku 2011 rosła produkcja, znacząco zwiększała się liczba zamówień, a wiele firm odnotowało wręcz rekordowe wyniki finansowe. Przyjrzyjmy się, jak na tym tle wygląda polska (i nie tylko) branża targowa.

Nie jest tajemnicą, że polski rynek targowy należy do stosunkowo niewielkich. Jak podaje Polska Izba Przemysłu Targowe­go (PIPT), w 2010 roku odbyło się 227 imprez targowych, na których wystawiało się 27,9 tys. wystawców i odwiedziło je ponad milion osób. Dla przykładu, w Czechach dwa temu lata targi odwiedziło blisko dwa miliony gości, co oznacza, że co piąty Czech był na targach, podczas gdy w Polsce targi odwiedziła zaled­wie co czterdziesta osoba. Wpływ na taką sytuację targów w Polsce mają dwa czynniki: niewielka powierzchnia hal wystawienni­czych, ale również niedocenianie tego rodza­ju imprez zarówno przez firmy, jak i zwiedzających, co spowodowane jest też dość wąską ofertą tematyczną tych imprez.



Nowe formuły, nowe wyzwania

Do tej pory na naszym rynku targowym dominowała strategia naśladownictwa. Polega ona na powielaniu imprez, które się sprawdziły, zamiast prób organizowania wystaw związanych z nowymi dziedzinami gospodarki, w nowych miejscach i na bazie nowej formuły zawierającej nowe pomysły. W konsekwencji rynek wystawienniczy zasklepił się w dotychczasowych ramach, co zniechęca wiele firm i zwiedzają­cych do uczestnictwa w targach. Na szczęście przedstawiciele targów dobrze zdają sobie z te­go sprawę i próbują tę sytuację zmienić.

- Podstawą sukcesu jest znalezienie unikalnej niszy tematycznej. To dotyczy wszystkich imprez targowych, nie tylko przemysłowych. Największym nieporozumieniem jest powielanie tematów robionych przez inne ośrodki targowe, robienie takich samych imprez przy założeniu, że jeśli innym się udało, to trzeba mu to koniecznie „zabrać". Niestety, jest to powszechna praktyka na naszym rodzimym rynku, a uderza ona w samych organizatorów, ponieważ potencjalni wystawcy są zdezorientowani, zniechęceni i rozczarowani coraz słabszym poziomem tych targów a na koniec po prostu rezygnują z udziału w imprezach - mówi Ewa Woch, dyrektor zarządzający easyFairs Poland.

Targi easyFairs Poland stara się robić unikatowe imprezy targowe na polskim rynku. Niektóre z nich, jak np. targi obróbki magazynowania, przeładunku, transportu i logistyki materiałów sypkich i masowych SyMas inspirowane są analogicznymi targami grupy easyFairs organizowanymi w Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Dzięki temu udział wystawców zagranicznych w polskiej imprezie jest bardzo znaczący. Targi utrzymania ruchu, planowania i optymalizacji produkcji MAINTENANCE organizowane są również w Holandii i Belgii, natomiast nasza nowa impreza WATER & HEAT, czyli targi technik kotłowych, procesów cieplnych i wody przemysłowej, jest nowością w grupie i wiążemy z nią wielkie nadzieje - dodaje Ewa Woch.

Targi, które odbywają się w Targach Kielce, w większości oparte są na platformie B2B. Aby jak najskuteczniej podnieść ich atrakcyjność i zainteresować nimi jak najwięcej osób, staramy się przede wszystkim o nieustanne poszerzanie i uaktualnienie zakresu branżowego poszcze­gólnych wystaw i doprecyzowanie go tak mocno, jak to tylko możliwe. Kładziemy także jednolity nacisk na potrzeby zarówno wystawców, jak i zwiedzających i staramy się uatrakcyjniać nasze targi wydarzeniami okołotargowymi. Sukces poszczególnych imprez zależy także od merytorycznego wsparcia naszych partnerów, którzy organizują cykliczne konferencje, kongresy, spotkania brokerskie czy warsztaty - stwierdza Dariusz Michalak, Dyrektor Wydziału Targów z Targów Kielce.

- Stale poszukujemy i wzbogacamy nasze imprezy o wydarzenia towarzyszące, które mogą zainteresować i przyciągnąć kolejne rzesze zwiedzających. Zapewne będziemy rozwijać wydarzenie pod nazwą Kondensatory Przedsiębiorczości, które zaistniało w ubiegłym roku po raz pierwszy podczas targów RubPlast. W ramach Kondensatorów Przedsiębiorczości partnerzy tego przedsięwzięcia: Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego i Urząd Miasta Sosnowiec organizują seminaria dotyczące oferty inwestycyjnej strefy, możliwości pozyskania dotacji unijnych oraz parku technologicznego w Sosnowcu - mówi dr inż. Ludomir Tuszyński - prezes zarządu Expo Silesia. - Całkowicie nową inicjatywą planowaną wspólnie z KSSE oraz spółką InnoCo będą targi i giełda kooperacji Industry Broker, poświęcona dostawcom materiałów, komponentów, systemów i półproduktów dla branż motoryzacji, lotnictwa, budowy maszyn i urządzeń, przetwórstwa metali i tworzyw sztucznych - dodaje Tuszyński.

- Przede wszystkim pokazujemy przykłady firm, które zyskały na udziale w organizowanych przez nas targach. Ponadto oferujemy atrakcyjne warunki uczestnictwa, na przykład w ra­mach Specjalnej Strefy Kooperacji - zainaugurowanej podczas tegorocznych Targów Eurotool. To jedyne takie rozwiązanie w Polsce oparte na prostej zasadzie: w jednym miejscu i czasie zgromadziliśmy przedsiębiorstwa świadczące usługi z zakresu tematycznego targów, umożliwiając uczestnikom Strefy nawiązanie trwałej współpracy czy choćby pojedynczych zleceń. Przede wszystkim udało nam się zachęcić do udziału w targach mniejszych graczy rynkowych, którym do tej pory kojarzył się on z ogromnymi kosztami. Za udział w Strefie płacą mniej, zyskując niespotykaną szansę na zaistnienie w branży. W tym roku z takiej szansy skorzystało kilkadziesiąt firm, które zgodnie oceniły, że taka formuła uczestnictwa to „strzał w dziesiątkę" - stwierdza Grażyna Grabowska - prezes Targów w Krakowie.

- Stale wdrażamy nowoczesne rozwiązania, niczym nieodbiegające od tych stosowanych w największych światowych ośrodkach wystawienniczych i pomagające osiągnąć jak najlepszy efekt biznesowy. Jednym z takich narzędzi jest Elektroniczny Kalendarz Spotkań, umożliwiający aranżowanie spotkań biznesowych na poszczególnych stoiskach za pomocą sieci. Każdy zalogowany w systemie uczestnik targów ma wgląd w harmonogram spotkań pozostałych gości. Za pomocą komputera może więc przejrzeć ofertę kontrahenta, umówić się na spotkanie, a przede wszystkim uniknąć kolejek. Ponadto na wszystkich targach przemysłowych w 2012 roku będziemy oferować Strefę Kariery. Zostaną do niej zaproszeni wystawcy, którzy aktualnie poszukują stażystów i pracowników, oraz biura karier uczelni technicznych. Będą mieli więc szansę nie tylko podpisać korzystnych kontraktów handlowych, ale także zdobyć wykwalifikowanych pracowników - uzupełnia Grażyna Grabowska.

- Chcemy, aby MTP kojarzyły się nie tylko z targami, ale też z imprezami pozatargowymi, których co roku odbywa się niemal 2 tysiące. Dlatego pracujemy nad marką Poznań Congress Center (największe centrum tego typu w Polsce), gdzie organizowane są konferencje i kongresy. W 2011 roku przeprowadziliśmy gruntowny remont dwóch poziomów w pawilonie 15. Dzięki temu uzyskaliśmy 12 nowych sal i 4 tys. miejsc konferencyjnych. W sierpniu 2012 roku zakończymy generalny remont, jaki prowadzimy na trzecim poziomie tegoż pawilonu. Do tego czasu zostanie na tym poziomie podniesiona między innymi konstrukcja dachu. Dzięki temu powstanie nowoczesna sala widowiskowo-koncertowa, która pomieści 2 tys. osób. W wyniku remontu całego pawilonu nr 15 MTP będą dysponowały najnowocześniejszym obiektem konferencyjnym w Pol­sce, oferującym komfortowe warunki do organizacji zarówno dużych, wymagających zaplecza technicznego przedsięwzięć, jak i kameralnych, biznesowych spotkań. Umożliwia to nowoczesny system przesuwanych ścian, dzięki któremu wielkość sal można dowolnie modyfikować, budując od jednej hali zajmującej niemal całe piętro obiektu, aż do siedmiu mniejszych - stwierdza Wiesława Galińska - dyrektor Grupy Produktów Międzynarodowych Targów Poznańskich.

- Do kalendarza targowego w roku 2012 dołączą kolejne trzy wydarzenia. Jednym z nich są kwietniowe targi Targi Ciepła Systemowego TCS. Branża grzewcza dotychczas była bardzo silnie reprezentowana na Międzynarodowych Targach Instalacyjnych INSTALACJE, na którym można było zapoznać się z systemowymi rozwiązaniami z zakresu zarządzania energią cieplną w budynkach. Ale wsłuchawszy się w potrzeby rynku, zdecydowaliśmy wspólnie z Izbą Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie o organizacji wydarzenia stricte dla branży ciepłowniczej. Targi TCS odbędą się równolegle z Międzynarodowymi Targami Instalacyjnymi INSTALACJE, Międzynarodowymi Targami Branży Wodno-Kanalizacyjnej WODOCIĄGI oraz Międzynarodowymi Targami Kominkowymi KOMINKI, co pozwoli w pełni wykorzystać efekt synergii i przyciągnąć dużą liczbę pro­fesjonalnej publiczności - dodaje Wiesława Galińska.

Udostępnij:

Drukuj




Marcin Bieńkowski




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również