Zbyt małe inwestycje w branży transportowej

PixaBay

Polskie firmy inwestują zdecydowanie mniej w systemy telemetryczne niż te w Niemczech czy we Francji. W większości rodzimych przedsiębiorstw nadal króluje segregator i arkusz kalkulacyjny. Tylko co ósma firma w branży transportowej używa nowocześniejszych rozwiązań, które pozwalają zwiększyć efektywność wykorzystania pojazdów i obniżyć koszty.

Polscy przedsiębiorcy na inwestycje w innowacyjne rozwiązania technologiczne wydają średnio 12 tys euro rocznie. To zaledwie 36% tego, co wydają firmy francuskie, i 41% wydatków firm niemieckich. Wśród barier ograniczających wprowadzanie nowych rozwiązań w polskich przedsiębiorstwach zarządzający najczęściej wymieniają wysokie koszty (37% odpowiedzi), trudności we wprowadzaniu innowacji (18%) i brak wykwalifikowanych pracowników (13%).

Faktycznie nowe technologie mogą się kojarzyć z nakładami finansowymi, ale prawda jest taka, że mówimy o koszcie rzędu 1% miesięcznych kosztów pojazdu, a co ważniejsze – wydatki te szybko się zwracają  mówi Marek Kujawiński, dyrektor sprzedaży TomTom Telematics Polska.

Systemy telematyczne wspierają tylko ok. 13% samochodów firmowych w polskich firmach. To niewiele na tle Europy, gdzie takie rozwiązania wybiera dwukrotnie więcej firm. Kluczem do efektywnego wdrożenia nowych rozwiązań jest jednak dobranie odpowiednich urządzeń i wsparcie dostawcy systemu na etapie wprowadzania technologii i pracy operacyjnej.

46% polskich menadżerów deklaruje, że w ciągu ostatnich 5 lat zainwestowało w technologię, jednocześnie przyznając, że została ona źle wykorzystana, głównie ze względu na brak zasobów ludzkich bądź nieodpowiednie wdrożenie i przeszkolenie pracowników  tłumaczy Marek Kujawiński.

Do wdrożenia systemów telemetrycznych firmy może jednak zmusić rosnąca konkurencja wewnętrzna (63%), tendencja do obniżania marż (32%) i rosnące koszty pracy (30%)  wynika z badania „Finanse Inwestycje Trendy (FIT) Branży Transportowej w pierwszej połowie 2017 roku” Instytutu Keralla Research. Cyfryzacja zarządzania flotą przynosi wymierne oszczędności dotyczące kosztów paliwa, serwisowania i ubezpieczenia pojazdów.

Analiza stylu jazdy kierowcy w czasie rzeczywistym pozwala na zmniejszenie wypadkowości i tym samym poważnych kosztów przestojów. Cyfryzacja pomaga też bardziej efektywnie zarządzać pracownikami. Podnosi również ich bezpieczeństwo.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę