Zdalne sterowanie oświetleniem zmniejszy emisję CO2?

©

Udostępnij:

Polska firma wraz z partnerami biznesowymi z USA i Francji przedstawiła autorski projekt dotyczący inteligentnych systemów sterowania oświetleniem ulicznym. Projekt jest interoperacyjny, co oznacza, że może funkcjonować z innymi systemami bez żadnych ograniczeń. 

Projekt spółki został stworzony w oparciu o otwarty system sterowania, tzw. multi-vendor, co oznacza możliwość jego rozbudowy z wykorzystaniem rozwiązań dowolnego producenta. Henny van de Bovenkamp, przedstawicielka LonMark International i jeden z partnerów biznesowych spółki, tłumaczy, że wyzwaniem jest przekonanie polskich samorządów do korzyści, jakie mogą otrzymać dzięki tego typu produktom. Zaznacza przy tym, że poza kluczowymi aspektami, takimi jak energooszczędność czy redukcja emisji dwutlenku węgla, projekt niesie za sobą też inne zalety, takie jak choćby bezpieczeństwo.



Można to osiągnąć inteligentnie zarządzając oświetleniem ulicznym, wyłączając je lub przyciemniając w razie potrzeby – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Henny van de Bovenkamp, sekretarz komitetu ds. oświetlenia zewnętrznego, LonMark International. – To bardzo ważne w dzisiejszych czasach, podobnie jak kwestia bezpieczeństwa. Do oświetlenia ulicznego można też włączyć koncepcję inteligentnej telewizji, dodać czujniki informujące o natężeniu ruchu i powiadamiające policję oraz służby ratunkowe o wypadkach.

Partnerzy Apanetu szacują, że w Polsce ustawionych jest około 3,5 mln latarni ulicznych. Zaznaczają przy tym, że jest to duży rynek o ogromnym potencjale. Przedstawiciel amerykańskiej spółki Echelon Corporation tłumaczy, że w przyszłości miejskie oświetlenie stanie się częścią sieci zwiększającej nie tylko poziom samego bezpieczeństwa, lecz także pomagającej w zarządzaniu ruchem, ułatwiającej parkowanie i monitorującej emisję spalin.

Polskie ulice oświetlają miliony latarni – zwraca uwagę David Brown z Echelon. - Potencjał jest więc ogromny. Być może nie wszystkimi da się zdalnie zarządzać, ale rynek zdalnego sterowania oświetleniem zarówno w Polsce, jak i w całej Europie rozwija się bardzo szybko.

David Brown z Echelon podkreślił, że zwiększenie obszaru kontroli nad oświetleniem daje wiele nowych możliwości wprowadzania modeli biznesowych, dzięki którym oświetlenie będzie nie tyle produktem użyteczności publicznej, ile strategicznym narzędziem inwestycyjnym. Dyrektor ds. sprzedaży EMEA w Echelon zwraca też uwagę na kwestię trendów cenowych w tej branży. Tłumaczy, że wyznaczane są przez wielkość rynku i liczbę klientów. Dodaje, że istotne są też możliwości sieciowe i zdolność oferowania klientom takich rozwiązań, aby uzyskać zwrot z inwestycji.

Myślę, że główną zmianą na rynku kontroli oświetlenia jest odejście od modelu czysto oszczędnościowego na rzecz dodawania kolejnych rozwiązań i aplikacji do sieci oświetleniowej. W dużym mieście może to być sieć pomagająca w zarządzaniu ruchem, ułatwiająca parkowanie, monitorująca emisję spalin i zwiększająca poziom bezpieczeństwa. Te dodatkowe aplikacje wykraczają więc poza prostą kontrolę oświetlenia.

Jean-Pierre Ferrand, dyrektor ds. sprzedaży w Street Light Vision, producent oprogramowania i partner Apanetu, zwraca uwagę na to, że aplikacje firmy obecne są w chmurze, a do ich obsługi nie są konieczne zaawansowane umiejętności.

Dzięki temu zainteresowane nimi mogą być również mniejsze miasta i mogą czerpać z nich korzyści. Nasze rozwiązania nie są skierowane wyłącznie do metropolii. Korzystają z nich zarówno bardzo duże miasta na całym świecie, takie jak Miami czy Barcelona, jak i maleńkie wioski w całej Europie. Pasują do wszelkiego rodzaju ośrodków – małych, średnich i bardzo dużych.



W październiku 2015 roku Apanet zakończył wdrażanie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem ulicznym w Bydgoszczy. Jest to największy tego typu projekt zrealizowany w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych opraw oraz inteligentnego systemu sterowania, miasto zredukowało koszty zużycia mediów – oszczędności sięgnęły ponad 65%.

Źródło: Newseria

Udostępnij:

Drukuj



MM Magazyn Przemysłowy Online

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również