Żywica trudnopalna Estromal 11.DFR-01

menzurka © pkt.pl

Udostępnij:

Firma Lerg wprowadziła do swojej oferty bezhalogenową żywicę o wysokim stopniu uniepalnienia oraz bardzo niskiej toksyczności.

Trudnopalna żywica Estromal 11.DFR-01 została opracowana w odpowiedzi na sygnały z rynku. Stosuje się ją głównie w budownictwie i transporcie szynowym oraz wszędzie tam, gdzie wymagany jest wysoki stopień uniepalnienia oraz bardzo niska toksyczność i gęstość powstających dymów. Jest to żywica przeznaczona do laminowania, średnio reaktywna, przyspieszona i tiksotropowana. Zawiera odpowiednio wyselekcjonowane mineralne dodatki uniepalniające, dzięki którym można uzyskać wysoki stopień uniepalnienia gotowych wyrobów. Żywica ta posiada wodorotlenek glinu jako czynnik uniepalniający, natomiast nie posiada halogenów oraz związków antymonu.



Kompozyty wykonane na bazie żywicy Estromal 11.DFR-01 spełniają założenia europejskiej normy EN 45545-2:2013. Norma ta zawiera wymagania stawiane na głównych europejskich rynkach materiałom stosowanym w kolejnictwie w zakresie reakcji na ogień. Przykładowo wykonany w warunkach laboratoryjnych poglądowy laminat o zawartości szkła ok. 27–28% wagowo i grubości 3,2–3,5 mm spełnia wymagania R1 dla poziomu zagrożenia HL1 i HL2 powyższej normy.

W zależności od wymagań konkretnego kraju lub przewoźnika niezbędne jest jednak przeprowadzenia kompleksowych badań finalnego materiału w zakresie reakcji na ogień. Należy pamiętać, że materiał musi być badany w końcowym jego zastosowaniu, ze wszystkimi warstwami oraz skrajnymi grubościami, gdy stosujemy go w różnych grubościach.

Uzupełnieniem systemu do produkcji trudnopalnych kompozytów jest żelkot izoftalowy FlexCoat IS FR. Kompozyty oparte na żywicy 11.DFR-01 i ww. żelkotu spełniają wymagania normy PN-EN 45545-2 dla poziomu zagrożenia HL1 i HL2.



Poza wykazywaniem właściwości trudnopalnych kompozyty z żywic poliestrowych są stosunkowo tanie i proste technologiczne. Dzięki temu można produkować krótkie serie części o różnych kształtach. Daje to projektantom szerokie możliwości tworzenia elementów o zoptymalizowanych kształtach oraz zwiększenia komfortu użytkowania pojazdów szynowych. Zaletą stosowania tego typu żywic jest także jest redukcja wagi pojazdów. Dzięki temu potrzebują one do jazdy mniejszej ilości energii. Pozwala to także obniżyć środek ciężkości pojazdu, co przekłada się na zwiększenie jego stabilności.

Źródło: Lerg

Udostępnij:

Drukuj



MM




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również