MM Magazyn Przemysłowy: Jak na przestrzeni ostatnich lat zmienił się przemysł maszynowy w Polsce? Czy można zauważyć znaczące przesunięcie naszego rynku w kierunku importu lub eksportu?

Marek Czarnecki, szef działu sprzedaży w Eagle Group: – Przemysł maszynowy w Polsce w ostatnich latach zmienił się diametralnie. Polskie przedsiębiorstwa od wielu lat bez kompleksów oferują swoje maszyny poza granicami kraju. Zmieniło się podejście producentów – konkurują jakością wyrobu, a nie ceną, zdobywając tym przychylność konsumentów oraz kolejne rynki. Jeśli spojrzymy na rodzimy rynek, to jest on bardzo różnorodny – mamy na nim zarówno producentów maszyn oferujących własne produkty, jak i firmy handlowe importujące maszyny z Dalekiego Wschodu.

Jakie maszyny produkują Państwo na eksport, do jakich krajów i jakich gałęzi przemysłu trafiają one najczęściej?

– Eksportujemy maszyny do 26 państw. Nasi klienci są doświadczeni i szukają produktów przewyższających standardowe rozwiązania. Dlatego większość eksportu to maszyny z najwyższej póki (seria iNspire 6G), co daje klientom olbrzymią przewagę konkurencyjną w przedziale mocy od 6 KW do 15 KW. Ponad 75% naszych urządzeń jest wyposażone w automatyzację, która obniża koszty pracy oraz zwiększa produktywność. Nasze wycinarki laserowe trafiają głównie do przemysłu metalowego, rolniczego, precyzyjnego, elektrotechnicznego, środków transportu, spożywczego, energetycznego.

Polska ma bogatą tradycję produkcji maszyn dla przemysłu. Jak pod tym względem wyglądamy na tle krajów z nami sąsiadujących?

– W ciągu 30 lat zbudowaliśmy w naszym kraju firmy, które konkurują na rynkach sąsiadujących, niejednokrotnie stając się liderem. Proponowane przez naszą firmę innowacyjne rozwiązania zmuszają poniekąd konkurencję do działania. Jesteśmy dumni, kiedy polska firma, z polskim kapitałem, zdobywa kolejne rynki, proponując jakość wyrobu oraz jakość obsługi na najwyższym światowym poziomie.

Czy polskie firmy działające w przemyśle maszynowym są otwarte na innowacje i chętnie na nie stawiają? Jeśli tak, to na jakie? Czy pod tym względem możemy konkurować z zagranicznymi producentami?

– Zaryzykuję stwierdzenie, że polskie firmy działające w przemyśle maszynowym są innowacyjne. Musimy być innowacyjni, aby konkurować z wieloletnią tradycją zagranicznych marek. Podnosimy porzeczkę i kreujemy rynek oraz nasz wizerunek. Wsłuchujemy się w potrzeby klientów, tworząc unikatowe rozwiązania w skali świata, którymi jesteśmy w stanie zaspokoić ich potrzeby.