Bariera, która już wkrótce może ratować życie kierowców w Polsce, Europie i na świecie, wykorzystuje rewolucyjną technologię opracowaną przez polskich wynalazców i naukowców z Centrum Badawczo Rozwojowego EPAR w Kowarach. Technologia ta święciła triumfy podczas zeszłorocznych, najbardziej prestiżowych wystaw wynalazków w Genewie, Kuwejcie i Brukseli. Wczoraj twórcy technologii EPAR: Lucjan Łągiewka, Przemysław Łągiewka oraz Stanisław Gumuła wraz z innymi uznanymi na świecie  polskimi wynalazcami otrzymali nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Za Międzynarodowe Osiągnięcia Wynalazcze". W imieniu Pani Minister prof. Barbary Kudryckiej nagrody i dyplomy wręczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Zdzisław Marciniak.

- Bardzo cieszymy się z tego, że EPAR, nad którym prace trwają już od wielu lat, został dostrzeżony i doceniony - nie krył radości Przemysław Łągiewka, prezes CBR EPAR - dzięki temu, że  docenił nas polski rząd, mamy nadzieję, że doceni nas także polski przemysł. Zwłaszcza, że zabezpieczenia drogowe wykorzystujące EPAR, które potrafią redukować niszczące siły uderzenia o prawie 90%, są już na etapie przedwdrożeniowym. Liczymy na zainteresowanie poważnych inwestorów, zwłaszcza krajowych, którzy byliby zainteresowani wdrożeniem i produkcją naszych barier drogowych. Różnią się one od istniejących obecnie na świecie rozwiązań tym, że znacząco redukują siłę bezwładności działającą na pasażerów pojazdu, a co najważniejsze, masa pojazdu uderzającego w barierę nie ma wpływu na działanie redukujące skutki uderzenia. Jesteśmy przekonani, że to i inne urządzenia wykorzystujące technologię EPAR mogą w już wkrótce stać się jednym z polskich hitów eksportowych - deklaruje Przemysław Łągiewka.

Prototyp bariery drogowej z technologią EPAR można oglądać do końca tygodnia w Muzeum Techniki NOT w PKiN w Warszawie.