W turbosprężarce samochodu robi się gorąco: strumień spalin silnika przepływa przez ten kluczowy element i napędza wyjątkowo szybko wirujące koło turbiny, które z kolei jest połączone z drugim kołem przez wał. Koło to spręża świeże powietrze do komór spalania. Im więcej powietrza trafia do komory spalania w ten sposób, tym więcej cząsteczek tlenu jest połączonych z cząsteczkami węglowodorów podczas spalania - i właśnie to zapewnia większą moc. Ale w końcu „więcej powietrza” oznacza, że wał turbiny obraca się jeszcze szybciej i musi wytrzymać rosnące obciążenia. Te podstawowe wymagania sprawiają, że produkcja tych wałów jest jednym z najtrudniejszych zadań w produkcji motoryzacyjnej, ponieważ są one wytwarzane z wysoką precyzją z materiałów o dużej wydajności, takich jak Inconel. Biorąc pod uwagę ogólną tendencję spadkową w branży motoryzacyjnej, turbosprężarki stają się jeszcze ważniejsze. 

EMAG: wiedza z jednego źródła

Pytanie, które się nasuwa brzmi: jak można produkować złożony wał z materiału o dużej wytrzymałości w sporych ilościach tak skutecznie, jak to możliwe - i oczywiście czy wszystko to jest wolne od błędów? - Nasza rozległa wiedza jest kluczowa, jeśli chodzi o odpowiedź na to pytanie - mówi Markus Neubauer, inżynier ds. Technicznych w EMAG. - Nasza szeroka gama technologii pozwala nam objąć cały łańcuch procesu od obróbki wstępnej aż po obróbkę wykańczającą, w tym wyważanie. Dlatego jesteśmy w stanie opracować kompleksowe rozwiązanie liniowe do tego zadania - w tym planowanie, zarządzanie projektem, realizację i serwisowanie - wszystko to z jednego źródła. To upraszcza cały proces planowania i obsługi posprzedażnej dla naszych klientów - dodaje.

Osiągnięcie „ostatecznej jakości” w zaledwie pięciu operacjach

Szybki rzut oka na wyrafinowany system produkcji wyraźnie pokazuje, jak wielką zaletą jest to naprawdę: Zawiera w sumie pięć operacji, które są wykonywane za pomocą maszyn EMAG. Wał jest wstępnie obrócony w czteroosiowej operacji obróbki wykonanej na pionowym centrum tokarskim VTC 100-4. To gwarantuje krótszy czas przetwarzania. Chociaż ten przykład pokazuje inny komponent, ten imponujący film wyraźnie to pokazuje precyzja i stabilność, z jaką szybki proces przebiega na maszynie. Po zakończeniu operacji wstępnego obracania wał turbosprężarki kończy się na przenośniku taśmowym. Robot pobiera go stamtąd i przenosi do obróbki cieplnej w MIND-L 1000 z EMAG eldec, który bardzo szybko i precyzyjnie ogrzewa element do określonej temperatury, aby złagodzić ewentualne naprężenia. Za pomocą tej maszyny można również zahartować gniazda łożysk wału turbosprężarki. Technologia indukcyjna EMAG eldec gwarantuje w każdym przypadku wyjątkowo szybkie, ekonomiczne i precyzyjne procesy.

 Źródło: EMAG