Grupa Lotos i Remontowa LNG Systems podpisały 22 stycznia br. list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG.
Spółka Gas-Trading wchodząca w skład Grupy PGNiG ma do swojej dyspozycji już trzy mobilne stacje regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (LNG). Instalacje wykorzystywane są jako dodatkowe źródło zasilania paliwem gazowym albo w przypadku przerw w jego dostawach.
Na podstawie potwierdzonych danych sprawozdawczych PGNiG informuje, że w strukturze importu spółki w okresie styczeń-sierpień 2018 r. udział gazu LNG wyniósł blisko 20%, a udział gazu z Rosji ok. 74%.
W zbiornikach terminalu LNG w Świnoujściu zakończono kluczowe procesy poprzedzające pierwszą dostawę skroplonego gazu ziemnego. Do osuszenia, przedmuchu oraz tzw. inertyzacji, czyli redukcji zawartości tlenu w instalacji, wykorzystano ponad 800 tys. metrów sześć. azotu.
Barter SA uruchomił pierwszą własną stację regazyfikacji ciekłego gazu ziemnego LNG. Obiekt w Czarnej Białostockiej będzie wykorzystywany do celów technologicznych przez tamtejsze przedsiębiorstwa.
Od przyszłego roku przez instalację może trafiać na rynek 5 mld m3 gazu rocznie. To pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Trendy na globalnym rynku gazu skroplonego mogą być korzystne dla polskich firm.
Grupa Lotos i PGNiG zrealizowały między 13 a 18 marca 2019 r. dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. To pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Firmy kontynuują współpracę w tym obszarze - wzmocni ona konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo LNG na Bałtyku.
Terminal w Świnoujściu jest już po pierwszych testach. W lutym 2016 r. gazoport przyjmie drugą testową dostawę LNG, a w czerwcu zacznie działać komercyjnie.
Mobilne stanowisko do odmierzania skroplonego gazu ziemnego zaprojektowane przez specjalistów z PGNiG może zrewolucjonizować rynek tzw. LNG małej skali w Polsce. Mniejsi odbiorcy gazu będą mieli możliwość skorzystania tylko z części ładunku gazu przewożonego przez standardowej wielkości cysterny.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo utrzymuje wysokie tempo dostaw skroplonego gazu ziemnego do Polski. W okresie od lipca do września spółka odebrała w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu 14 ładunków LNG. Dodatkowe 3 dostawy Grupa PGNiG sprowadziła poprzez terminal w litewskiej Kłajpedzie.
W terminalu LNG w Świnoujściu odebrano już pięćdziesiątą dostawę skroplonego gazu ziemnego w tym roku. To o 20 ładunków więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Zwiększenie dostaw LNG pozwoliło zabezpieczyć dostawy gazu dla odbiorców krajowych pomimo trudnej sytuacji na europejskim rynku gazu.
Umowa pomiędzy PKN Orlen i Port Arthur LNG LLC, spółką należącą do Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 mln ton LNG rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m3 gazu w stanie lotnym. Kontrakt przełoży się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. Uzgodniony wolumen dostaw pokrywa prawie 10% obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.
Stan zaawansowania prac na terenie budowy terminalu gazu skroplonego LNG w Świnoujściu wynosi już 98 proc. Obecnie trwają próby techniczne i sprawdzanie poszczególnych systemów. Według byłego ministra skarbu państwa obiekt zgodnie z zapowiedziami zostanie oddany do użytku jeszcze w tym roku. Dzięki niemu ma wzrosnąć bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Już w przyszłym roku Grupa Orlen będzie posiadała do wyłącznej dyspozycji dwa statki do przewozu LNG zbudowane specjalnie na jej potrzeby. Do końca 2025 r. liczba takich gazowców wzrośnie do ośmiu jednostek. Własna flota zapewni Grupie Orlen efektywny transport skroplonego gazu ziemnego do Polski i wzmocni pozycję koncernu na globalnym rynku LNG.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu