Rośnie zainteresowanie technologią hyperloop. Jest ona aż czterokrotnie bardziej opłacalna niż inwestycja w koleje dużych prędkości. Szkopuł w tym, że nowy superszybki środek transportu, jakim jest hyperloop, nie wyszedł jeszcze poza fazę testową.
Koleje Śląskie wprowadzają trwałe zabezpieczenia antybakteryjne i antywirusowe swojego taboru. Dzięki współpracy z Lumichem rozpoczęto proces pokrywania wszystkich ponad 60 pociągów powłoką TitanSolid, bazującą na nanocząsteczkach dwutlenku tytanu.
Koleje litewskie na mocy porozumienia z Orlen Lietuva, spółką z Grupy Orlen, odbudowały 19-kilometrowy odcinek torów z Możejek do Renge. Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą, które zostało zdemontowane w 2008 r.
Siemens Mobility wzmacnia swoją pozycję na rynku poprzez dostarczenie 1200 lokomotyw elektrycznych do Indii.
W latach 2015–2022 PKP Cargo zakupiła łącznie 25 lokomotyw Vectron MS. Pierwsze 20 elektrowozów jest w regularnej eksploatacji, a kolejne 5 zostanie przekazane w pierwszym kwartale 2023 r. Po blisko 8 latach użytkowania pierwszych lokomotyw zbliża się czas pierwszej naprawy okresowej P4. Firma PKP Cargo zdecydowała się skorzystać z opcji umowy i zlecić polskiemu oddziałowi Siemens Mobility realizację rewizji dla pierwszych 12 pojazdów.
Innowacyjne powłoki na okna opracowane przez firmę Siemensa pozwolą wzmacnić odbiór sygnału radiowego w pociągach pasażerskich nawet 50-krotnie. Wdrożenie takich rozwiązań pozwoli zaoszczędzić na kosztach instalacji i utrzymania anten oraz zwiększyć komfort korzystania z sieci przez pasażera.
Budowanie relacji transatlantyckich i rozmowy o współpracy w obszarze innowacji oraz bezpieczeństwa to główne tematy spotkania Grupy PKP z Federalną Administracją Kolei (FRA) Departamentu Transportu USA.
ABB pomoże w przyłączeniu farmy fotowoltaicznej do największego trakcyjnego magazynu energii w Europie. Wkrótce w okolicach Wrocławia pociągi będą zasilane energią ze słońca. PKP Energetyka chce „przesuwać” źródła OZE jak najbliżej bezpośrednich odbiorców, czyli sieci trakcyjnej. Co innego bowiem energia z zielonym certyfikatem od dostawcy oddalonego o setki kilometrów, a co innego z własnej, przytorowej elektrowni. Z tego też powodu okolice podstacji trakcyjnej Garbce (ok. 50 km od Wrocławia) stały się istnym polem eksperymentalnym, gdzie w jednym miejscu mają łączyć się instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii.
– Będziemy przekonywać, że należy znowelizować ustawę o zamrożeniu cen energii i objąć nią kolej – jako krwiobieg gospodarki i środek transportu, który wozi m.in. węgiel. On też ma wpływ na ceny energii elektrycznej. Jeśli będziemy podnosić ceny transportu węgla – a jak mamy nie podnosić, skoro mamy wyższe koszty – to ceny prądu będą dalej rosły. Potem my znów będziemy musieli podnosić ceny etc. To jest błędne koło i trzeba je przerwać – mówi Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Jak podkreśla, cała branża boryka się w tej chwili ze wzrostem cen energii i ogólnym wzrostem kosztów.
– Polska wciąż jest jednak mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym, podobnie zresztą jak wiele innych państw. To zrozumiałe, bo przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym krokiem, potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę fizyczną i cyfrową. Jednak, jeśli będą inwestycje i będzie wola polityczna, to przyszłość rysuje się optymistycznie – uważa Monika Heiming, szefowa Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej w UE (EIM).
Pod względem wielkości przeładunków ubiegły rok był rekordowy dla Portu Gdańsk. Największy wzrost wygenerowały dwie grupy ładunkowe, czyli węgiel i ropa naftowa, na co wpływ miała sytuacja gospodarcza i polityczna związana z wojną w Ukrainie. Istotne okazały się też prowadzone w porcie wielomiliardowe inwestycje, które w nadchodzących latach nie zwolnią tempa. Duże znaczenie będą miały prowadzone projekty kolejowe, które mają usprawnić dostarczanie towarów w głąb kraju.
17 stycznia 2017 r. po raz pierwszy obradowała Grupa Wysokiego Szczebla ds. Inwestycji Kolejowych. Grupa ma wypracować rozwiązania, które pozwolą na sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w Polsce.
Międzynarodowe Targi Technologii Transportu InnoTrans organizowane są w Berlinie co dwa lata. W tym roku największe na świecie targi kolejowe odbędą się dniach 18-21 września.
Cargounit, jako największy niezależny operator wynajmu lokomotyw towarowych w Polsce oraz lider w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadający obecnie ponad 160 pojazdów szynowych, pozyskuje do swojej floty nową, wielosystemową lokomotywę Siemens Vectron.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podało, że Walne Zgromadzenie PKP S.A. podjęło decyzję o powołaniu Bogusława Kowalskiego na stanowisko Prezesa Zarządu PKP S.A.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu