Dzięki realizowanej w Płocku instalacji uwodornienia olejów roślinnych PKN Orlen od 2025 r. będzie oferował liniom lotniczym niskoemisyjne paliwo SAF (Sustainable Aviation Fuel). Innowacyjny produkt będzie wytwarzany z posmażalniczych olejów spożywczych. Paliwo SAF pozwala na ograniczenie do 80% emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych. PKN Orlen i PLL LOT podpisały porozumienie o współpracy przy wdrażaniu prośrodowiskowych rozwiązań pozwalających na spełnienie wymagań unijnego pakietu Fit for 55.
Rynek lotniczy zyskuje 3–4 proc. rocznie. Rośnie zwłaszcza rola niewielkich samolotów do użytku prywatnego oraz małych lotnisk.
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa podpisał nawiązał partnerstwo z Boeing Engineering. Umowa zakłada współpracę w obszarze projektowania inżynierskiego, analiz i projektów wspierających.
Niezależnie od tego, czy dzieje się to w wirach startujących samolotów, czy w pozornie spokojnym powietrzu, niewiele jest problemów bardziej wadzących podczas lotu niż turbulencje. Te „poziome tornada” mogą sprawić, że podróżowanie samolotem będzie niewygodne i być może niebezpieczne. Ponadto próby ich uniknięcia mogą pochłaniać duże ilości paliwa. Przedstawionym problemom starają się zapobiec naukowcy z NASA.
W związku z dynamicznym rozwojem rynku TEI – jeden z największych tureckich producentów silników lotniczych – zakupił od Seco/Warwick dwukomorowy piec CaseMaster Evolution z unikatowym systemem pomiaru temperatury we wsadzie.
Polacy wykazują coraz większe zainteresowanie małymi samolotami, tzw. wiatrakowcami. Interesują się nimi już nie tylko służby jak policja, straż graniczna czy wojsko, lecz także biznesmeni oraz coraz częściej również osoby fizyczne.
Naukowcy z Purdue University opracowali nową formułę farby, która jest cieńsza i lżejsza – idealna do pochłaniania ciepła z samochodów, pociągów i samolotów.
Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników.
Po raz trzeci firma Seco/Warwick dostarczy urządzenia dla kluczowego hinduskiego producenta w sektorze obronności i lotnictwa – przedsiębiorstwa Tata Advanced Systems Limited. Dostawa ta będzie obejmować największą w historii współpracy obu spółek linię produkcyjną, która posłuży do wytwarzania poszyć samolotów.
Boeing i jego partnerzy z zespołu AH-64 Apache pracują ze spółkami tworzącymi PGZ na rzecz programu helikopterowego Kruk.
Automatyzacja w lotnictwie wkrótce wykroczy dalece poza funkcje autopilota. Sztuczna inteligencja pozwoli rozwinąć zarówno systemy zainstalowane na pokładzie samolotów, jak i te funkcjonujące na lotnisku. Inżynierowanie zaczęli już pracę nad autnomicznymi pojazdami latającymi, które poruszają się bez wsparcia GPS-u. Powstaną także zaawansowane systemy bezpieczeństwa, rozpoznawania pasażerów oraz bezobsługowego nadawania bagażu.
Firmy Dassault Systèmes i Embraer ogłosiły, że technologia Dassault Systèmes została wykorzystana do symulacji, analizy i testowania elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) od Eve Air Mobility.
Przekazany Protokół Stwierdzenia Wykonania Umowy Offsetowej jest dokumentem, który kończy dziesięcioletnią współpracę Ministerstwa Gospodarki i Lockheed Martin Corporation w ramach Umowy Offsetowej związanej z umową dostawy dla Sił Zbrojnych RP samolotów wielozadaniowych F-16.
Trzy modele samolotów wystawią w prestiżowych zawodach młodych konstruktorów SAE Aero Design studenci z Politechniki Wrocławskiej. Zawody odbędą się w dniach 13-15 marca w Lakeland na Florydzie.
Vertical Aerospace, brytyjski startup z branży lotniczej, korzysta z platformy 3DEXPERIENCE w chmurze firmy Dassault Systèmes przy opracowywaniu trzeciego już, całkowicie elektrycznego pojazdu powietrznego pionowego startu i lądowania o nazwie Seraph.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu