Chińczycy zainteresowali się Fagorem

Gazeta Wyborcza

 

Nagły zwrot w sprawie zakładu Mastercook we Wrocławiu, który od miesięcy chce kupić niemieckie BSH. Ofertę złożył też chiński Haier.

Haier ofertę przejęcia fabryk złożył późnym popołudniem w piątek 10 kwietnia. Na razie nieznane są szczegóły – według informacji, które zdobyła "Rzeczpospolita", firma miała zaoferować większą kwotę niż BSH, które od wielu miesięcy chce kupić mienie spółki za 90 mln zł. Jednak umowy z tym inwestorem nie chce podpisać syndyk.

Haier prawdopodobnie deklaruje też zatrudnienie od razu większej grupy obecnych pracowników zakładu. W swojej ofercie BSH zadeklarowało bowiem pracę dla 500 osób, jednak dopiero po zmodernizowaniu zakładu. Niemcy chcą też zainwestować ok. 180 mln zł.

Konkurent ocenia nowego gracza raczej ostrożnie. – Na dziś jedyną ważną i procedowaną ofertą kupna masy upadłościowej Fagor Mastercook jest zaakceptowana przez sąd i radę wierzycieli oferta koncernu BSH. Nie będziemy komentować ewentualnych działań podejmowanych przez inne podmioty gospodarcze – wyjaśnia Andrzej Maślak, rzecznik BSH.

Oferta tej firmy na wrocławski zakład ważna jest jeszcze tylko kilka dni. Po jego upływie firma zapowiada inwestycję w innym kraju, np. w Turcji.

Inne firmy z branży zwracają uwagę na moment złożenia oferty. – Trudno traktować ją poważnie, przecież proces sprzedaży prowadzony jest od ponad roku i nagle w ostatniej chwili zjawiają się z czymś takim? – mówi przedstawiciel jednego z producentów AGD.

Haier by potencjalnym chętnym na polski zakład jeszcze w 2013 r., niedługo po ogłoszeniu bankructwa przez Fagor, o czym donosiła "Rzeczpospolita". Chińczycy chcieli bowiem właśnie we Wrocławiu zbudować razem z Mastercookiem nowy zakład produkcji lodówek. Plan został ogłoszony we wrześniu 2013 r., niedługo przed tym, gdy najpierw hiszpańska centrala, a później polski oddział Fagoru musiały ogłosić upadłość. Wtedy firma dystansowała się od zainteresowania mieniem bankruta.

Haier według liczby produkowanych urządzeń AGD jest liderem światowego rynku z ok. 10-proc. udziałem. Firma produkuje też inne kategorie sprzętu, jak telewizory czy klimatyzatory. Grupa ma 24 fabryki i zatrudnia 70 tys. osób.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę