Handel zagraniczny Polski po 4 miesiącach 2014 r.

GA

Według wstępnych danych GUS, po 4 miesiącach 2014 r. eksport towarów z Polski osiągnął poziom 53,4 mld euro, czyli o 6,6 proc. wyższy niż przed rokiem.  W tym czasie import do Polski wyniósł 52,7 mld euro i był o 3,3 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2013 r.

W rezultacie, notowany przed rokiem deficyt w wysokości ok. 0,9 mld euro został przekształcony w nadwyżkę na poziomie 0,7 mld euro.

W miesiącach styczeń-kwiecień br. eksport na rynki rozwinięte wzrósł o 8,7 proc. (do 44,8 mld euro), a import 4-krotnie wolniej (do 34,2 mld euro), co przełożyło się na zwiększenie dodatniego salda o ok. 2,9 mld euro, do 10,6 mld euro. Eksport do UE zwiększył się natomiast o 9 proc. (do 41 mld euro), w tym najszybciej do: Finlandii (o 28,7 proc.), Hiszpanii (o 23 proc.), Łotwy (o 21,4 proc.), Belgii (o 16 proc.), Węgier (o 13,3 proc.), Niemiec (o 10,8 proc.), Szwecji (o 10,7 proc.) oraz Niderlandów (o 9 proc.).

Relatywnie wolno po 4 miesiącach br. zwiększył się wywóz na pozostałe rynki rozwinięte, tj. o 5,6 proc. (do niespełna 3,8 mld euro), o czym zadecydował spadek sprzedaży do krajów EFTA (o 4,7 proc.), w tym do Norwegii o 6,7 proc. Na tym tle korzystnie wypada eksport do Kanady oraz Japonii, który wzrósł odpowiednio o: 16,8 proc. i 7,6 proc.

Po 4 miesiącach br. niekorzystne natomiast wyniki obrotów odnotowano z rynkami słabiej rozwiniętymi, gdzie eksport zmniejszył się o 3,3 proc. (do 8,6 mld euro), a import zwiększył o 5,5 proc. (do 18,5 mld euro). W rezultacie głęboki deficyt wymiany pogłębił się o prawie 1,3 mld euro, do 9,9 mld euro.   

Eksport na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw spadł o 10,6 proc. (do 4,2 mld euro), co wynikało ze zmniejszenia wywozu do Rosji o 8,2 proc. i na Ukrainę aż o 26,3 proc. Z kolei sprzedaż na Białoruś zwiększyła się w tym czasie o 8,3 proc.

Wywóz na pozostałe rynki rozwijające się (poza WNP) wzrósł natomiast o 4,7 proc., (do 4,5 mld euro), w tym najszybciej do Algierii (2,4-krotnie), Arabii Saudyjskiej (o 33,7 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o 61,8 proc.), Singapuru (o ok. 17 proc.) oraz Serbii (o 15 proc.).

W przekroju towarowym szybko zwiększył się eksport dominujących w polskiej wymianie z zagranicą wyrobów elektromaszynowych (o 9,8 proc., do 21,3 mld euro), artykułów rolno-spożywczych (o 8,2 proc., do 6,9 mld euro) oraz wyrobów przemysłu lekkiego (o 12,1 proc., do niespełna 2,1 mld euro). Z drugiej strony spadki eksportu odnotowano w wywozie wyrobów metalurgicznych (o 2,1 proc., do 5,5 mld euro) oraz mineralnych (o 3,2 proc., do 2,5 mld euro).

Więcej informacji:

http://www.mg.gov.pl/Analizy+i+prognozy/Analizy+z+obszaru+handlu+zagranicznego

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę