Jaki wpływ będzie miał brexit na sektor MŚP?

Prawie 1/3 przedsiębiorców z sektora MŚP w Wielkiej Brytanii spodziewa się, że brexit będzie miał negatywny wpływ na ich działalność. Aż 42 proc. firm oczekuje, że po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej ich sytuacja pozostanie bez zmian, a 17 proc. twierdzi, że brexit może mieć pozytywny wpływ. 

Przed wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zostaną przeprowadzone konsultacje, które będą mieć wpływ na rozstrzygnięcie kluczowych wątpliwości Brytyjczyków oraz mieszkańców państw członkowskich UE.

Brytyjczycy, mimo wyjścia ich państwa z Unii, liczą na dalszą współpracę z handlowcami z terenu Europy, dlatego będą musieli zaakceptować wkład do budżetu UE. Obecność w Unii Europejskiej związana jest z szeregiem ułatwień dla handlu. Wyjście z koalicji oznacza dla przedsiębiorców z Wysp wyższe koszty związane z importem oraz eksportem towarów. Patrząc na brexit z perspektywy państw członkowskich, warto zwrócić uwagę, że Wielka Brytania jest jednym z głównych płatników do budżetu UE, państwa członkowskie czują niepokój na myśl o brexicie – komentuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Zaledwie 2 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że pozostanie w unii celnej jest istotne dla przyszłości prowadzonej przez nich działalności. Badania wykazały również, że oczekiwanie na wzrost sprzedaży jest zgodne z ambicjami ekspansji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ponad połowa (58 proc.) małych i średnich przedsiębiorstw planuje rozszerzyć swoją działalność w Wielkiej Brytanii.

Przedsiębiorstwa, które zajmują się finansami lub prowadzą działalność związaną z usługami, w większym stopniu odczują zmianę regulacji spowodowanych brexitem niż np. firmy budowalne.

Brytyjski sektor MŚP czuje obawy przed wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, jednak nie są one tak duże jak polskiego sektora MŚP. Warto zwrócić uwagę, że połowa sektora MŚP oczekuje wzrostu sprzedaży w nadchodzących miesiącach, a firmy z siedzibą w stolicy Wielkiej Brytanii odczuwają największą niepewność w sprawie wyników po artykule 50, co może być związane m.in. z niepewnością na rynku pracy, gdy zmieniają się obostrzenia wobec imigrantów – dodaje Jerzy Dąbrowski.

Zgodnie z danymi zebranymi podczas badania SME Confidence Tracker udało się określić, że wzrasta zaufanie brytyjskich przedsiębiorstw do rodzimych produktów, ale zaledwie połowa oczekuje wzrostu sprzedaży w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Najnowsze dane pokazują, jak silne zaufanie wykazują Brytyjczycy do przedsiębiorców działających w kluczowych regionach swojego kraju – od Yorkshire i Humberside (56 proc.), East Midlands (55 proc.), North East (54 proc.) i West Midlands (53 proc.) przedsiębiorcy oczekują silnego wzrostu w najbliższym czasie.

Źródło: Bibby Financial Services

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę