Podpisano kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG

Kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG Canva

Umowa pomiędzy PKN Orlen i Port Arthur LNG LLC, spółką należącą do Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 mln ton LNG rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m3 gazu w stanie lotnym. Kontrakt przełoży się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. Uzgodniony wolumen dostaw pokrywa prawie 10% obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.

– Kontrakt z Sempra Infrastructure to kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN Orlen jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy. Już w ubiegłym roku Stany Zjednoczone były jednym z głównych dostawców gazu do Polski. Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, zwiększamy dywersyfikację i elastyczność naszego portfela importowego i zabezpieczamy dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno do zabezpieczenia potrzeb rynku krajowego, jak i rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN Orlen – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Strategiczne cele 

Kontrakt będzie obowiązywać przez 20 lat, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2027 r. Umowa oparta jest na formule free-on-board (FOB), co oznacza, że za odbiór i transport gazu odpowiada kupujący. Ładunki LNG będą pochodzić z terminala skraplającego Port Arthur LNG w stanie Teksas. Formuła cenowa kontraktu oparta jest na indeksie Henry Hub wraz z kosztami skroplenia.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości współpracy z PKN Orlen, największym koncernem z branży surowcowo-paliwowej w Europie Środkowej. Nasza umowa dotycząca odbioru skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Port Arthur wpisuje się w strategiczne cele obu firm. Dzięki niej PKN Orlen poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii. Dla Sempra Infrastructure umowa oznacza zamknięcie kontraktacji mocy produkcyjnych i etapu projektu Port Arthur LNG, który przyczyni się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na LNG w Europie i innych częściach świata. Zapewniwszy sobie odbiór prawie całej zakładanej produkcji na podstawie wiążących umów długoterminowych, spodziewamy się jeszcze w tym kwartale podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną, co pozwoli rozpocząć budowę I Etapu terminalu skraplającego w Port Arthur – powiedział Justin Bird, dyrektor zarządzający of Sempra Infrastructure.

Podpisanie kontraktu Orlen

Terminal Port Arthur LNG, w ramach inwestycji, ma dysponować mocą pozwalającą na produkcję maksymalnie 13,5 mln ton LNG rocznie. Łączny wolumen kontraktów długoterminowych podpisanych przez Sempra Infrastructure na dostawy z tego terminala przekracza już 10 mln ton LNG rocznie.  Spółka przewiduje, że ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca I Etapu projektu Port Arthur LNG może być podjęta jeszcze w I kwartale 2023 r.

Wzrost wolumenu 

Po podpisaniu umowy z Sempra Infrastructure łączny wolumen kontraktów PKN Orlen z amerykańskimi dostawcami LNG wzrósł do blisko 8 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Zdecydowana większość surowca – 6,5 mln ton LNG – będzie kupowana na podstawie kontraktów w formule FOB. W związku z tym Grupa Orlen rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego, opierając się na długoterminowych umowach czarterowych. Dwa pierwsze gazowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 r. Grupa będzie dysponować ośmioma takimi jednostkami.

Formuła FOB pozwala kupującemu decydować o porcie przeznaczenia ładunku. Już teraz Grupa Orlen odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskiej Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu w Zatoce Gdańskiej, co zgodnie z zapowiedziami inwestora, spółki GAZ-SYSTEM, ma nastąpić w 2028 r.

W ubiegłym roku, w odpowiedzi na europejski kryzys energetyczny, Grupa Orlen zwiększyła import LNG. W efekcie wolumen dostaw do terminalu w Świnoujściu wzrósł o prawie 60% rok do roku, do 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego (ok. 5,8 mld m sześc. gazu w stanie lotnym). Krajem, z którego pochodziło najwięcej dostaw, były Stany Zjednoczone. Do terminalu im. Lecha Kaczyńskiego trafiły ładunki o łącznym wolumenie 2,44 mln ton, co odpowiada 3,3 mld m3 gazu po regazyfikacji.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę