Mały biznes tworzy PKB

SXC

 

Polska gospodarka rozwija się głównie dzięki małym przedsiębiorstwom. Niewielkie, często jednoosobowe firmy wytwarzają niemal połowę produktu krajowego. A będą jeszcze więcej.

Rzut oka na statystyki Komisji Europejskiej wystarczy, żeby zobaczyć Polskę jako jeden z najbardziej przedsiębiorczych krajów w Unii Europejskiej. Dwa razy większe od nas – pod względem liczby ludności – Niemcy mają jedynie około 700 tys. więcej firm, a mikroprzedsiębiorstw ledwie 400 tys. więcej. Ta kategoria biznesu zapewnia pracę już 5,67 mln Polaków, skupiając ponad dwie trzecie zatrudnionych. Dodatkowo z ostatnich dostępnych opracowań Polskiej Agencji Przedsiębiorczości wynika, że sektor małych i średnich firm odpowiada w Polsce za 47,3% produktu krajowego brutto.

Jest więc dobrze. Ale i tak jest nad czym pracować. Bo pod względem wartości dodanej (różnica między przychodem ze sprzedaży a kosztami zasobów zużytych do produkcji) ciągle jesteśmy w tyle za średnią unijną. W krajach takich jak Niemcy mały biznes odgrywa w gospodarce jeszcze większą rolę niż u nas. Napotyka też w swej działalności na mniej przeszkód biurokratycznych czy prawnych. My pod tym względem od lat mocno kulejemy.

Skoro przez 25 lat Polacy mieli wystarczająco dużo energii i samozaparcia, żeby pomimo często niesprzyjających warunków aż tyle osiągnąć, to co by było, gdyby małe przedsiębiorsta miały lepsze warunki do rozwoju i inwestycji? O ile dalej zaszlibyśmy, gdyby sięganie po środki z Brukseli było prostsze, a państwo było dla małych przedsiębiorstw partnerem, a nie wrogiem?

Jeżeli chcemy rozwijać się gospodarczo, to musimy postawić na przedsiębiorczość. Zarówno w sensie indywidualnym, jak i globalnym. Usunięcie barier – często takich, o których prowadzący firmy mówią od lat – stanowi kluczowy element do osiągnięcia tego celu.

źródło: Gazeta Prawna

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę