MŚP ukierunkowane na jakość i dobre relacje biznesowe

MŚP ukierunkowane na jakość i dobre relacje biznesowe Pixabay

Dla polskich firm MŚP z sektora przemysłowego najważniejszym czynnikiem decydującym o przewadze konkurencyjnej jest wysoka jakość produktów (54,2%). Na kolejnych miejscach znalazły się dobre relacje z kontrahentami (33,2%) oraz doświadczony i kompetentny zespół pracowników (29%). Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce, waga poszczególnych aspektów różni się jednak w zależności od branży.

Dla co drugiej firmy przemysłowej z branży spożywczej, poligraficznej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych wysoka jakość produktów jest jednym z kluczowych elementów, który sprzyja budowaniu przewag konkurencyjnych. Co trzecia firma wskazuje w tym zakresie na dobre relacje z kontrahentami. Niewiele mniej respondentów wymienia także odpowiednio przygotowany, kompetentny i doświadczony zespół.

W badaniu Siemens Financial Services przedsiębiorcy często wskazywali także na istotność terminowości i najniższych cen w osiąganiu przewag konkurencyjnych, odpowiednio 28,3% i 18,3%. Wśród istotnych aspektów znalazły się również: nowoczesny i odnawialny park maszyn i urządzeń (MiU), zautomatyzowany park MiU, bardzo dobra logistyka oraz dysponowanie nowymi i niezawodnymi maszynami.

Sukces w biznesie to podejście całościowe

Warto jednak pamiętać, że wiele z tych aspektów jest ze sobą w większym lub mniejszym stopniu powiązana. Nowoczesny i odnawiany park maszyn i urządzeń wspiera utrzymanie najwyżej jakość produktów, natomiast zautomatyzowane maszyny potrzebują wysoko wykwalifikowanej kadry do jej obsługi. Ponadto wykorzystanie najnowocześniejszych technologii sprzyja m.in. optymalizacji kosztów, co w konsekwencji może umożliwić oferowanie niższych cen mówi Tomasz Kukulski, prezes Zarządu Siemens Financial Services w Polsce.

Wykres

Pozostałe czynniki decydujące o konkurencyjności różnią się również w zależności od branży i wielkości firmy. Przedstawiciele branży przetwórstwa tworzyw sztucznych częściej wymieniają terminowość, która jest drugim w kolejności najistotniejszym elementem. Znaczenie częściej wskazują także na dobre zabezpieczenia płatności. Z kolei respondenci z branży obróbki metali częściej na tle innych branż (np. spożywczej i przetwórstwa tworzyw sztucznych) wskazują na zautomatyzowany park maszyn i urządzeń oraz terminowość. Przedstawiciele poligrafii znacznie częściej wymieniają zaś dostęp do finansowania.

Cele są zależne od wielkości firmy

 Różnice w postrzeganiu co jest ważne w osiąganiu przewag nad konkurencją występują również w zależności od wielkości firmy. Średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające między 50 a 249 pracowników, częściej wskazują na nowoczesny i odnawialny park MiU, wysoką jakość produktów i zautomatyzowany park maszyn. Natomiast mniejsze firmy (10-49 pracowników) częściej wymieniają najniższe ceny i terminowość podsumowuje Anita Grygorowicz, szef Zespołu Vendorskiego w Siemens Financial Services w Polsce.

Źródło: Siemens Financial Services

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę