Niemcy – nasz największy partner gospodarczy

Od 20 lat Republika Federalna Niemiec pozostaje pierwszym partnerem gospodarczym Polski. Obroty handlowe w 2014 r. rosły bardzo dynamicznie i osiągnęły wysokość 78,9 mld euro. Polski eksport  powiększył się o ponad 9 proc., osiągając historyczną, najwyższą wartość blisko 42,6 mld euro. Polski import zaś wzrósł o prawie 7 proc i wyniósł blisko 36,4 mld euro.

Wysoka  dynamika handlu w porównaniu do lat poprzednich związana była z rosnącymi poddostawami dla eksportowych działów gospodarki Niemiec i poprawą ich konkurencyjności w związku z wysoki kursem euro. Na uwagę zasługuje dodatnie dla Polski saldo handlu z Niemcami w wysokości  ponad 6,2 mld euro. W strukturze towarowej polskiego eksportu dominują wyroby przetworzone, części i akcesoria do pojazdów samochodowych, meble, silniki spalinowe, pojazdy samochodowe, miedź rafinowana, druty, aparatura odbiorcza dla telewizji, konstrukcje do budowy mostów i łodzie. Największy udział w eksporcie miały maszyny i urządzenia mechaniczne oraz sprzęt elektryczny (22 proc.), metale nieszlachetne (17 proc.) oraz pojazdy (15 proc.).
Największy udział w imporcie mają maszyny i urządzenia mechaniczne (25 proc.), metale (16 proc.), pojazdy (14 proc.) oraz tworzywa sztuczne, a w szczególności części i akcesoria do pojazdów samochodowych, pojazdy samochodowe, oleje ropy naftowej, części do silników, leki, wyroby walcowane i artykuły z żeliwa lub ze stali, okucia, maszyny i urządzenia mechaniczne.

Niemcy wysunęły  się w 2012 r. na pierwsze miejsce na liście inwestorów zagranicznych w Polsce. Według danych Narodowego Banku Polskiego w 2013 r. napływ inwestycji z RFN wyniósł 1,9 mld euro głównie do podmiotów zajmujących się działalnością finansową i usługową. Skumulowana wartość niemieckich inwestycji na koniec 2013 r. wyniosła 27,4 mld euro, co oznaczało blisko 16 proc. udział w inwestycjach zagranicznych ogółem. Największe projekty inwestycyjne ulokowały się w przemyśle samochodowym (Volkswagen, Opel), bankowości (Deutsche Bank, Commerzbank) i ubezpieczeniach (Allianz), przemyśle maszynowym, chemicznym (Bayersdorf, Bayer), w energetyce (RWE,EoN), usługach, handlu (Metro, Real), budownictwie (Hochtief). W marcu 2014 r. koncern VW podjął decyzję budowy od podstaw zakładu produkcji samochodów użytkowych we Wrześni, który zatrudni blisko 2300 pracowników.

Wartość należności z tytułu polskich inwestycji bezpośrednich w RFN na koniec 2012 r. wyniosła według NBP 1,9 mld Euro, czyli o 14 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wśród największych inwestorów polskich w Niemczech znajdują się m.in. PKN Orlen S.A. (494 stacji benzynowych w północnej części kraju), Grupa Ciech (przejęcie w 2007 r. za 75 mln euro fabryki sody kalcynowanej w Stassfurcie w Saksonii Anhalt) oraz Azoty Tarnów (zakup fabryki polimerów w Guben). Znaczącym inwestorem są także firmy informatyczne (Asseco, Comarch). W ostatnich latach nastąpił szybki wzrost liczby niewielkich, często jednoosobowych firm polskich zakładanych zwłaszcza w Berlinie i landach wschodnich.

Na szczególną uwagę zasługuje podpisana przez Solaris Bus & Coach umowa ramowa z przewoźnikiem miejskim z Lipska (Leipziger Verkehrsbetriebe - LVB) na dostawę łącznie 41 sztuk tramwajów Solaris Tramino w latach 2016-2020. W roku 2015 LVB złożyło pierwsze zamówienie na 5 pojazdów. Pozostałe, zgodnie z przyjętym harmonogramem, będą zamawiane w maksymalnie czterech transzach, z których w każdej wyprodukowane ma zostać nie mniej niż 5 i nie więcej niż 16 tramwajów.

 

źródło: Ministerstwo Gospodarki

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę