Nowa platforma silników ogólnego przeznaczenia M2BAX

ABB

 

Uwzględniając zmieniające się wymagania rynku oraz regulacje prawne w zakresie efektywności energetycznej silników elektrycznych, ABB opracowała nową serię asynchronicznych silników niskiego napięcia ogólnego przeznaczenia w kadłubach żeliwnych M2BAX, która ma zastąpić wycofywaną serię silników M2BA.

Rodzina silników M2BAX docelowo dostępna będzie w zakresie mocy od 0,18 kW do 355 kW w kadłubach o wzniosach wału od 71 do 355 mm. Podobnie jak w serii M2BA portfolio obejmie silniki o konstrukcji 2-, 4-, oraz 6-biegunowej. Dostępne klasy sprawności to IE2 oraz IE3.

Optymalizacja mechaniczna i elektryczna
Zarówno konstrukcja elektryczna, jak i mechaniczna zostały odświeżone, aby sprostać wymaganiom, jakie stawia dziś silnikom elektrycznym rynek producentów maszyn i urządzeń. Wprowadzone w zakresie mechanicznym zmiany poskutkowały uzyskaniem bardziej kompaktowej konstrukcji w porównaniu z poprzednią serią silników. Optymalizacja mechaniczna i elektryczna pozwoliła m.in. na ograniczenie ożebrowania w silnikach o mniejszych wzniosach wału, co pozwala na łatwiejsze utrzymanie ich w czystości i skutkuje obniżeniem masy przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości chłodzenia silnika.
Producent wziął pod uwagę wymagania stawiane przez rynek i większość silników w montażu łapowym wyposażył w dwa rozstawy otworów wzdłużnych w łapach dla ułatwienia ich montażu w miejsce istniejących jednostek.
Standardowym wyposażeniem stał się również zewnętrzny zacisk uziemiający.

Nowości w konstrukcji i wyposażeniu
W zakresie konstrukcji elektrycznej docelowo silniki dostępne będą z 3 rodzajami uzwojeń: 230VD/400VY 50 Hz, 400VD/690VY 50 Hz oraz – co jest nowością w porównaniu z rodziną M2BA – także 500VD 50 Hz. Rozszerzeniu uległ zakres wybijanych standardowo linii parametrów na tabliczce znamionowej zarówno dla sieci o częstotliwości 50 Hz, jak i 60 Hz, co jest zaletą dla producentów, którzy eksportują swoje urządzenia poza granice Unii Europejskiej. Wszystkie silniki mają wyprowadzone do skrzynki podłączeniowej obydwa końce uzwojeń, co pozwala na bezproblemowe zastosowanie rozruchu Y/D. Zasilanie przez przetwornicę częstotliwości możliwe jest w zakresie napięć do 500 V. Standardowo temperatura uzwojeń monitorowana jest przez trzy połączone szeregowo czujniki PTC.

Odświeżeniu i rozszerzeniu uległ zakres dostępnych modyfikacji. W porównaniu z serią M2BA, nowe silniki M2BAX pozwalają między innymi na zwiększenie ich stopnia ochrony do IP56 lub IP65, wykonanie ze spełnieniem wymagań wybranych towarzystw morskich, a dla zastosowań w aplikacjach o regulowanej prędkości także montaż układu przewietrzania obcego oraz enkodera.

Coraz większa rodzina
Nowa platforma wprowadzana jest na rynek w kolejnych etapach. Premierę silniki M2BAX miały w roku 2014, kiedy to do sprzedaży wprowadzone zostały wymagane przez regulację EU MEPS silniki o mocach od 7,5 kW do 355 kW w zakresie wzniosu wału 132-355 mm. W czerwcu 2016 portfolio ABB rozszerzone zostało o silniki w klasie sprawności IE2 w zakresie mocy 0,18 kW do 55 kW, wzniosu wału 71-250 mm. Do końca 2016 roku udostępniono silniki w klasie sprawności IE3 o mocach do 7,5 kW, aby od 1 stycznia 2017 roku dostępne było w sprzedaży kompletne portfolio silników w klasie sprawności IE3 wymaganej regulacjami Unii Europejskiej. Ostatnim etapem będzie wprowadzenie na rynek największych konstrukcji o mocach od 75 kW do 355 kW w klasie sprawności IE2. Podobnie jak rodzina M2BA, silniki M2BAX dostępne są wyłącznie z magazynu.

Silniki stanowią idealną alternatywę dla producentów maszyn i urządzeń, takich jak pompy, wentylatory, przenośniki, szukających niezawodnych rozwiązań, które mogą być stosowane zarówno na lokalnym rynku Europy, jak również globalnie.

 www.abb.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę