NSK z homologacją SNCF dla łożysk zestawów kołowych TGV

kolej TGV © SNCF

Udostępnij:

SNCF, francuski narodowy operator kolejowy, udzielił firmie NSK ostatecznego dopuszczenia do użytku łożysk zestawów kołowych dla pociągów wysokich prędkości TGV. To zwieńczenie pięcioletniego procesu, w trakcie którego inżynierowie NSK ściśle współpracowali z SNCF w celu spełnienia precyzyjnie określonych wymogów. 

Chociaż NSK już otrzymała podobne aprobaty w Japonii, Chinach i Korei, to spółka po raz pierwszy otrzymuje tego typu homologację w Europie. Ponieważ SNCF, dzięki pociągom TGV jest jednym z najważniejszych światowych graczy w sektorze transportu kolejowego wysokich prędkości i posiadaczem licznych eksploatacyjnych oraz testowych rekordów świata, włączając w to największą prędkość osiągniętą przez pociąg 574,8 km/h z 2007 r., firma NSK Europe jest szczególnie dumna z ogłoszenia tej homologacji.


Warunki pracy łożysk zestawów kołowych stosowanych w taborze kolejowym są bardzo wymagające. Obejmują one ciężkie promieniowe obciążenia udarowe powodowane przez połączenia szyn, rozjazdy, a czasami także uszkodzenia kół (tzw. płaskie miejsca), jak również statyczne i dynamiczne obciążenia promieniowe związane z wagą wagonu kolejowego. Istnieje także prawdopodobieństwo występowania obciążeń osiowych generowanych przez ruch boczny, ponieważ pociągi często poruszają się po łukach torów lub kołyszą się (ruch wężykowy). Wszystkie te siły razem formują złożone kombinacje obciążeń, które działają na łożyska zestawów kołowych, wymagając bardzo precyzyjnego «dostrojenia» geometrii wewnętrznych powierzchni tocznych. Dodając do tego konieczne zabezpieczenia przed czynnikami środowiskowymi, takimi jak pył, piasek i deszcz, jak również wymaganie bardzo długich okresów pomiędzy przeglądami, oczywisty staje się poziom złożoności opracowania tego typu produktów.

Firma NSK ma długoletnie doświadczenia we współpracy i odpowiadaniu na potrzeby klientów z sektora kolejowego. Od samego początku firma wspierała rozwój japońskiego pociągu Shinkansen, jednej z przełomowych innowacji w szybkim transporcie kolejowym. W bardziej współczesnych czasach, know-how firmy NSK przyniosło korzyści innym operatorom kolei wysokich prędkości w Korei i Chinach. To skumulowane doświadczenie zachęciło SNCF do rozpoczęcia rozmów w październiku 2011 r. W trakcie trwania pięcioletniego projektu firma NSK przeszła liczne audyty swoich procesów produkcyjnych i brała udział w szeroko zakrojonych badaniach laboratoryjnych w zakładach SNCF przed początkowymi testami eksploatacyjnymi w 2014 r. Ten ważny krok obejmował zamocowanie ponad 100 łożysk w
eksploatowanych pociągach TGV, które były precyzyjnie monitorowane przez ponad milion kilometrów.


TOP w kategorii


#Inne

łożyska NSK TGV



Dzięki wiedzy technicznej firmy w zakresie projektowania, produkcji i zastosowań oraz motywacji i poświęceniu wielu zaangażowanych ludzi, łożyska wykazały się wyjątkowo dobrymi rezultatami. Jest jasne, że w przypadku TGV osiągającego prędkość 320 km/h nie ma miejsca na margines błędu. Kolejne 300 łożysk dostarczono w połowie 2015 r. na potrzeby kolejnych testów terenowych, a ostateczną homologację uzyskano w 2016 r.

W oparciu o wiedzę techniczną NSK łożyska zestawów kołowych TGV różnią się od konkurencyjnych produktów sposobem optymalizacji właściwości konstrukcji wewnętrznej, takich jak profil wałeczków, kształt koszyka, kształt żebra, konstrukcja uszczelnienia i geometria bieżni. Zalety tych atrybutów konstrukcyjnych można było po raz pierwszy dostrzec w początkowych testach laboratoryjnych, w których łożyska zademonstrowały swoją długą żywotność i wyjątkową wydajność operacyjną. Obecnie 400 zamontowanych łożysk NSK nadal pozostaje w eksploatacji, z których większość przekroczyła ponad milion kilometrów pracy w zależności od typu TGV. Dzięki temu sukcesowi NSK otrzymała obecnie pierwsze zamówienie na łożyska zestawów kołowych jako kwalifikowany dostawca SNCF.

Udostępnij:

Drukuj



MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również