Opłacalność ekonomiczna farm słonecznych

Raven Media/Paweł Kruk

Wiele czynników wpływa na opłacalność inwestycji w aukcyjnym systemie wsparcia zależy, natomiast za te najbardziej wpływające na ekonomikę inwestycji możemy uznać wielkość nakładów inwestycyjnych jakie zostaną poniesione na realizację projektu oraz aukcyjną cenę sprzedaży energii.

Cena aukcyjna

Aukcję wygrywają uczestnicy, którzy zaoferowali najniższą cenę sprzedaży energii elektrycznej, których oferty łącznie nie przekroczyły 100% wartości lub ilości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii określonej w ogłoszeniu o aukcji i 80% ilości energii elektrycznej objętej wszystkimi złożonymi ofertami.

Opłacalność ekonomiczna

W celu wizualizacji wpływu tych dwóch czynników na okres zwrotu z inwestycji autorzy raportu: „Rynek Fotowoltaiki w Polsce'2019” w oparciu o rozkład danych z rynku uzyskanych od inwestorów i danych URE, przeprowadzili analizę wrażliwości dla 1 MW farmy fotowoltaicznej, finansowanej w 80% z kredytu komercyjnego i 20% ze środków własnych, dla różnych kosztów inwestycyjnych odpowiednio w wysokości: 2,5 mln zł/MW, 2,8 mln zł/MW i 3,0 mln zł/MW oraz różnej wysokości ceny sprzedaży energii z wygranej aukcji. Wyniki analizy przedstawiono na rysunku .

Okres zwrotu

Zdyskontowany okres zwrotu może wynosić ok. 10 lat (przy obecnie najniższych nakładach inwestycyjnych - 2,5 mln zł/MW oraz przy najwyższej możliwej, bliskiej referencyjnej – 385 zł/MWh, cenie z wygranej aukcji), co pozwala na spłatę kredytu kilka lat przed zakończeniem poaukcyjnego kontraktu różnicowego na sprzedaż energii i na ok. 10 lat przed upływem żywotności urządzeń.

W symulacjach wykorzystano autorską „Prognozę cen energii elektrycznej do 2040 roku” do analizy tzw. ujemnego salda. Prognozy cen energii i planowane zmiany w ustawie o OZE, jeśli chodzi o bilansowanie ujemnego i dodatniego salda, mogą pozwolić inwestorom na poprawę uzyskanych w symulacji wyników ekonomicznych, także przy niższej cenie poaukcyjnej.

Źródło: IEO

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę