Polacy twierdzą, że są słabo przygotowani do prowadzenia biznesu

Polacy twierdzą, że są słabo przygotowani do biznesu Canva

Luki w wiedzy biznesowej, brak doświadczenia i dopracowanego pomysłu na biznes, trudności w nawiązywaniu pierwszych kontaktów i pozyskiwaniu kapitału – to jedne z najczęstszych problemów, z jakimi muszą się zmierzyć na starcie początkujący przedsiębiorcy.

Jak pokazuje ubiegłoroczny raport PARP („Global Entrepreneurship Monitor 2022”), 55% Polaków uważa, że własna firma jest dobrym sposobem na karierę, a zdaniem 64% założenie jej w Polsce jest proste, co jest wynikiem wyższym niż europejska średnia na poziomie 50%. Zbliżony odsetek (60%) ocenia też, że ma dobre przygotowanie do prowadzenia biznesu i posiada w tym celu wystarczające umiejętności i wiedzę. Z drugiej strony aż 43% Polaków przyznaje, że ryzyko porażki zniechęca ich do założenia własnej firmy.

Problemy początkujących przedsiębiorców

– Początkujący przedsiębiorcy mierzą się z wieloma różnymi problemami. Często się zdarza, że jest to po prostu brak wiedzy i doświadczenia, a niepotrzebne porażki biorą się z nieznajomości środowiska, z trudności w nawiązaniu pierwszych kontaktów – mówi agencji Newseria Biznes Natalia Kupsik, specjalistka w Departamencie Rozwoju Innowacji Polskiego Funduszu Rozwoju. – W Szkole Pionierów PFR staramy się na te luki odpowiedzieć, staramy się zaopiekować początkującymi przedsiębiorcami. Zapraszamy do współpracy ekspertów, którzy przekazują im bezpośrednio swoją wiedzę, a jednocześnie przedstawiają im cały ekosystem. Wspierają ich w początkowych krokach tak, aby nie popełnili na początku prostych błędów, które mogłyby ich wiele kosztować.

Szkoła Pionierów to międzynarodowy program organizowany przez Polski Fundusz Rozwoju we współpracy z Allegro. Jest przeznaczony dla początkujących przedsiębiorców, pasjonatów technologicznych i osób, które chcą pozyskać lub usystematyzować wiedzę biznesową i zmienić swoją ścieżkę kariery. Program zapewnia im dostęp do wiedzy oraz wsparcie polskich i zagranicznych ekspertów, umożliwiając zdobycie najwyższych kompetencji biznesowych i zbudowanie od zera innowacyjnego start-upu, z myślą o jego rozwoju na rynku międzynarodowym.

– Jest wiele narzędzi radzenia sobie z trudnościami, które napotykają początkujący przedsiębiorcy. Można uzupełniać wiedzę na własną rękę, korzystając z wiedzy książkowej czy już bezpośrednio w boju, testując swoje umiejętności. Bardzo cenne są jednak wszystkie informacje i doświadczenie nabywane od osób, które wcześniej przeszły podobną ścieżkę. Dlatego naszym zadaniem w Szkole Pionierów jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla osób, które dopiero się uczą, jak zostać start-upowcem. To środowisko pozwala im lepiej się odnaleźć w nowych wyzwaniach, które je czekają – mówi ekspertka.

Szkoła Pionierów PFR składa się z 11 tygodni intensywnych warsztatów i sesji mentoringowych z polskimi i zagranicznymi ekspertami (w tym trzech tygodni intensywnych warsztatów w języku angielskim, odbywających się częściowo w czeskiej Pradze), w trakcie których uczestnicy poznają zagadnienia związane m.in. z rozwojem osobistym, zarządzaniem projektami, analizą finansową i prowadzeniem biznesu oraz zdobywają praktyczne kompetencje z kilkunastu dziedzin.

Co istotne, decydując się na udział w programie, nie trzeba mieć od razu pomysłu na biznes. Szkoła Pionierów łączy bowiem osoby o zróżnicowanych kompetencjach, wiedzy i doświadczeniu, które tworzą zespoły, a następnie wypracowują w nich pomysł biznesowy podczas warsztatów. Następnie program prowadzi je przez cały proces – od generowania pomysłu, przez walidację i prototypowanie, aż do prezentacji przed inwestorami.

W tegorocznej edycji uczestnicy będą pracowali nad projektami z takich obszarów jak np. climatech, edutech, fintech, healthtech czy Big Data. Efektem ich pracy będzie Demo Day, w trakcie którego zostaną zaprezentowane wszystkie pomysły, a najlepsze zespoły zakwalifikują się na Galę Finałową. Tam będą mieć szansę na nagrody finansowe z puli 110 tys. zł oraz spotkanie z przedstawicielami akceleratorów i funduszy VC.

Międzynarodowy networking

– W tegorocznej edycji Szkoły Pionierów bardzo skupiamy się na tym, żeby zapewnić uczestnikom międzynarodowy networking. Nawiązywanie sieci kontaktów jest tym, co wyróżnia nasz program, i uczestnicy poprzednich edycji to podkreślają – mówi Natalia Kupsik. – Tym razem koncentrujemy się również na tym, aby w środowisku międzynarodowym tworzyły się zaczątki relacji, które potem pozwalają wypływać na szerokie wody. Dlatego warsztaty będą w tym roku organizowane nie tylko w Warszawie, ale też w czeskiej Pradze. Będzie przestrzeń do korzystania z wiedzy lokalnych praktyków i ekspertów, dzięki czemu program będzie miał jak najwyższą wartość merytoryczną, a uczestnicy na pewno na tym skorzystają.

Od początku istnienia Szkoły Pionierów PFR program ukończyło 250 osób. Większość z nich nadal rozwija swoje projekty. Przedsiębiorcy – absolwenci programu – przeprowadzili jak dotąd kilkanaście rund finansowania, zdobywając łącznie ponad 200 mln zł kapitału na dalszy rozwój swoich biznesów.

– Uczestnicy poprzednich edycji przekonują i potwierdzają swoim przykładem, że warto się w ten program zaangażować. Niemal 70% z nich realizuje się później w ekosystemie start-upowym, więc myślę, że to mówi samo za siebie – zauważa specjalistka w Departamencie Rozwoju Innowacji Polskiego Funduszu Rozwoju.

Aby się zgłosić do programu, trzeba do 18 czerwca br. wypełnić elektroniczny formularz aplikacyjny, dostępny na stronie internetowej. Niezbędne będzie również dołączenie kwestionariusza osobowego, CV, personalnego planu rozwoju – prezentacji o sobie oraz uiszczenie opłaty administracyjnej. Otwarcie Szkoły Pionierów PFR odbędzie się z początkiem września br., a uczestnicy muszą być gotowi do udziału w warsztatach (online lub zdalnie), które od 4 do 8 września br. oraz 18 i 19 września br. będą się odbywać w Warszawie, a 21–23 września br. przeniosą się do czeskiej Pragi. Gala Finałowa programu jest zaplanowana na listopad br.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę