Realistyczna wirtualna kopia jaskini Lascaux

Grafika © Dassault Systèmes

Udostępnij:

W miarę ponownego otwierania dla publiczności kolejnych miejsc kultury we Francji firma Dassault Systèmes, Muzeum Cité de l’architecture&dupatrimoine oraz Regionalna Dyrekcja ds. Kultury Nowej Akwitanii zapraszają chętnych do skorzystania z doświadczenia VR w skali 1:1. Niezwykle realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux stanowi immersyjne odtworzenie warunków panujących w jaskini, wierne odczuciom kustoszy i naukowców uprawnionych do odwiedzania tego miejsca.

Odkryta we wrześniu 1940 r. i trzy miesiące później sklasyfikowana jako zabytek historyczny jaskinia Lascaux znana jest z wyjątkowości malowideł zdobiących jej ściany, ale także złożoności jej konserwacji. Na stałe zamknięta dla zwiedzających od 1963 r. jaskinia Lascaux była przedmiotem kilku kampanii digitalizacyjnych przeprowadzonych przez Regionalną Dyrekcję ds. Kultury Nowej Akwitanii w ramach misji związanej z konserwacją tego wyjątkowego miejsca, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO od 1979 r.

Wirtualna kopia oferuje nowe możliwości

Z uwagi na fakt, że czas, jaki można spędzić w jaskini jest ograniczony (do mniej niż 200 godzin rocznie dla zespołów w niej pracujących), utworzenie wirtualnej kopii oferuje nowe możliwości, trudne do zastosowania w świecie rzeczywistym. Wieloosobowa rzeczywistość wirtualna w skali 1:1 umożliwia odtworzenie unikatowego doświadczenia eksploracji jaskini, a także odkrywania nowych punktów widzenia, zapewniając możliwość obcowania z arcydziełami górnego paleolitu powstałymi 20 000 lat temu.



Kopia jaskini Lascaux w skali 1:1 została zaprojektowana przy użyciu nowych narzędzi stworzonych przy współpracy Dassault Systèmes i laboratorium innowacji Exaltemps przy Muzeum Cité de l’architecture&dupatrimoine. To nowe oprogramowanie ma na celu ułatwienie tworzenia naturalnych i wieloosobowych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości przez użytkowników bez szczególnych umiejętności technicznych.

Grafika

W świecie zdominowanym przez dwuwymiarowe ekrany, oprogramowanie do tworzenia prezentacji lub edycji materiałów wideo jest powszechnie dostępne. Wyzwaniem dla Dassault Systèmes było zaprojektowanie i stworzenie narzędzi bardziej immersyjnych, a ponadto ukierunkowanych na współpracę i jeszcze łatwiejszych w obsłudze. Jedyną wymaganą do ich obsługi umiejętnością jest intuicyjne używanie rąk bez kontrolera, podobnie jak ma to miejsce w świecie rzeczywistym, gdy budujemy naturalnej wielkości scenografię. Te kreatywne narzędzia pozwalają na nowo przyjrzeć się zabytkom kultury w kontekście edukacji czy badań – mówi Mehdi Tayoubi, wiceprezes ds. innowacji w Dassault Systèmes.

Dzięki integracji surowych danych pochodzących z kampanii digitalizacyjnych regionalnej dyrekcji ds. kultury Nowej Akwitanii z nowymi rozwiązaniami software’owymi strony zaangażowane w projekt mogły współpracować wirtualnie w 3D, aby projektować nowe, immersyjne trasy dla zwiedzających.

Dysponujemy bardzo precyzyjnymi danymi ze skanowania jaskini w 3D, które znamy doskonale z naszych ekranów, jednak możliwość immersyjnego doświadczenia wirtualnej kopii zupełnie zmienia perspektywę. Czas, jaki można spędzić w jaskini Lascaux, jest bardzo ograniczony. Po raz pierwszy mogę niejako teleportować się do jej wnętrza razem z całym zespołem, aby pracować i testować hipotezy badawcze w czasie rzeczywistym nawet w najbardziej niedostępnych zakątkach jaskini – twierdzi Muriel Mauriac, kustoszka.

By dotknąć przeszłości...

Podobnie jak zespół konserwatorów uprawnionych do wstępu do jaskini także goście obcujący z wirtualną kopią będą mogli przejść przez końcowy korytarz lub zwiedzić wąską i niedostępną nigdy wcześniej dla publiczności tzw. Kocią Komnatę. Po raz pierwszy na świecie grupy z przewodnikiem liczące maksymalnie sześć osób wyposażonych w plecaki i zestawy VR będą mieć szansę poznać bliżej wszystkie 235 metrów galerii tego prehistorycznego odpowiednika Kaplicy Sykstyńskiej. Goście będą mogli poruszać się swobodnie w przestrzeni, a dzięki swoim awatarom także wchodzić w interakcje.

W 2019 r. Muzeum Cité de l’architecture&dupatrimoine i Dassault Systèmes stworzyły laboratorium badawczo-innowacyjne o nazwie Exaltemps przeznaczonej do naturalnej wielkości, wieloosobowej rzeczywistości wirtualnej. Po sukcesie projektu ScanPyramids VR wirtualna kopia jaskini Lascaux w skali 1:1 jest najnowszym doświadczeniem opracowanym w tej otwartej dla publiczności przestrzeni.

Zwiedzanie z przewodnikiem odbywa się co godzinę zgodnie z zasadami bezpieczeństwa (rezerwacji można dokonywać na stronie Muzeum Cité de l’architecture&dupatrimoine pod adresem www.citedelarchitecture.fr). Po każdej sesji zaprojektowane przez Exaltemps urządzenie emitujące światło ultrafioletowe dezynfekuje sprzęt do obsługi rzeczywistości wirtualnej. Urządzenie to gwarantuje maksimum bezpieczeństwa. Minimalny wiek uczestnika to 12 lat. Dostępne udogodnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Cena biletu to 32 euro (uprawnia do obejrzenia ekspozycji stałych Cité de l’architecture&dupatrimoine).

Źródło: Dassault Systèmes

 

 

Udostępnij:

Drukuj




MM Magazyn Przemysłowy Online

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.




TOP w kategorii







Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również