To może być przełom w produkcji kompozytów z włókna węglowego

produkcja kompozytów z włókna węglowego © Nissan

Udostępnij:

Nissan opracował nowy proces produkcji kompozytowego materiału – lżejszego, ale bardziej wytrzymałego – który będzie mógł być wykorzystywany w samolotach, rakietach czy samochodach.

Nowy proces przyspiesza opracowywanie i produkcję części z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Lekki, a jednocześnie niezwykle wytrzymały kompozyt będzie wykorzystywany m.in. w produkcji bardziej bezpiecznych samochodów, które zużywają mniej paliwa. Zastosowany w górnych partiach nadwozia może również wpłynąć na obniżenie środka ciężkości pojazdu, co sprawia, że samochód staje się bardziej dynamiczny i zapewnia bardziej ekscytującą jazdę. Naturalnie nowy proces produkcyjny będzie mógł być wykorzystywany także do produkcji części, które trafią do innych branż, m.in. do przemysłu lotniczego czy kosmicznego.

Kompozyty z włókna węglowego


Nissan chce wykorzystać nowy proces do masowej produkcji części z CFRP i upowszechnić stosowanie kompozytowego materiału. Innowacyjne rozwiązanie pozwoli na skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie komponentów nawet o połowę oraz skrócenie czasu cyklu formowania nawet o 80% w porównaniu z konwencjonalnymi metodami.

Chociaż korzyści płynące ze stosowania włókien węglowych znane są od dawna, ich koszt jest wyższy w porównaniu z innymi materiałami, takimi jak stal. Obok trudności w formowaniu części z CFRP, to właśnie wysoki koszt stanowił przeszkodę w wykorzystaniu tego materiału do masowej produkcji komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego.

Produkcja kompozytów z włókna węglowego


TOP w kategorii




 

Nissan odmiennie podszedł do istniejącej metody produkcji formowania infuzyjnego pod ciśnieniem (CRTM). Dotychczasowa metoda polegała na formowaniu włókna węglowego do odpowiedniego kształtu i umieszczeniu go w formie przy zachowaniu wąskiej szczeliny między górną częścią formy a włóknami węglowymi. Żywica była następnie wtryskiwana na włókna i pozostawiana do utwardzenia.

Inżynierowie Nissana opracowali metodę, która pozwala na precyzyjne modelowanie i symulację rozprowadzania żywicy na włóknach węglowych. Wizualizacja charakterystyki przepływu żywicy w formie była możliwa dzięki wykorzystaniu czujnika temperatury umieszczonego wewnątrz przezroczystej formy. Wynikiem udanego modelowania i symulacji procesów produkcyjnych jest możliwość uzyskania wysokiej jakości komponentów w znacznie krótszym czasie.

Źródło: Nissan

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również