Trendy i wyzwania na rynku elementów złącznych

Prognozy World Steel Association przewidują wzrost popytu na stal o około 50% w najbliższych trzech dekad. To optymistyczna wizja nie tylko dla rynku stali, ale i ściśle powiązanego z nim rynkiem elementów złącznych. Najbliższa przyszłość stawia jednak przed producentami szereg wyzwań. Szansę na utrzymanie się na rynku będą mieć firmy potrafiące adaptować się do zmiennych warunków oraz wdrażające najnowsze trendy rynkowe do swojej działalności.

Aktualna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa stawia pytanie o kształt rynku elementów złącznych w przyszłości. Jak wyjaśnia Przemysław Firmowski, Product Manager Würth Polska, Chiny, które przez ostatnie 20 lat były największym producentem, konsumentem oraz eksporterem stali stały się ogniskiem wybuchu epidemii. Ustrój polityczny tego kraju oraz scentralizowane decyzje gospodarcze mogły nieść nieprzewidywalne konsekwencje dla innych krajów. Dla ich uniknięcia Stany Zjednoczone rozpoczęły wojnę celną, a Unia Europejska nałożyła wysokie cła na tanie, chińskie wyroby stalowe, chroniąc przed ich zalewem rodzime rynki. Obecnie to pandemia, a nie decyzje polityczne, zaczyna odciskać dotkliwe piętno na gospodarkach innych państw.

Perspektywa dla Europy

Europejscy producenci elementów złącznych mogli początkowo upatrywać w czasowym zamykaniu fabryk i hut w Chinach (spowodowanym koronawirusem) szansę na wzmocnienie swojej pozycji. Niestety, rozwój epidemii na Starym Kontynencie oraz izolacja społeczna zniweczyły nadzieję na postawienie Europy w uprzywilejowanej pozycji. Można spekulować, jak pandemia w dalszej perspektywie wpłynie na produkcję elementów złącznych, ale im dłużej będzie ona zablokowana, tym trudniejszy będzie powrót do normalności. 

Wysokość podaży sprzed epidemii prawdopodobnie uda się osiągnąć dość szybko, ale znacznie trudniej będzie z pobudzeniem popytu, a jest on przecież kluczowym czynnikiem w całej sytuacji. Należy podkreślić, że przedsiębiorstwa będą musiały zmierzyć się także ze skutkami Brexitu czy zaostrzeniem przepisów ochrony środowiska. W wyniku coraz bardziej rygorystycznych rozporządzeń wytwórcy poniosą wyższe koszty zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska, co znacząco odbije się na spadku marży producenckich.

Rozwój asortymentu, poprawa jakości i efektywne dostawy

Obecne realia z pewnością zweryfikują działalność wielu firm. Przedsiębiorstwa powinny spełniać oczekiwania klientów i dopasować się do trendów rynkowych, aby utrzymać swoją pozycję. Wyraźną tendencją jest rozwój technologiczny elementów złącznych zarówno pod kątem samych produktów, jak i ich dystrybucji. Konsumenci wymagają dostępności szerokiej gamy artykułów w jednym miejscu, co determinuje firmy do stałego powiększania swoich portfolio o nowe rozwiązania. Elementy złączne to przecież nie tylko śruby i nakrętki, ale też m.in.: wkręty, trzpienie, nity, złączki czy haki, o różnych rodzajach łba, napędu czy pokrycia. 

Co więcej, klienci mają coraz większą świadomość w obszarze otoczenia normatywnego, dlatego produkty muszą spełniać odpowiednie certyfikaty i atesty potwierdzające ich właściwości użytkowe. Rozbudowie asortymentu towarzyszy więc praca nad poprawą jego jakości przy równoczesnym zachowaniu bądź obniżeniu ceny. Uzyskanie przewagi na rynku elementów złącznych zależy także od efektywności całego łańcucha dostaw. Obserwuje się wzmożone aktywności inwestycyjne producentów i dystrybutorów w obszarze rozwoju systemów logistyczno-magazynowych. Świadczy to o tym, że część z nich coraz lepiej rozumie potrzebę kompleksowej obsługi klienta. Umieszczenie centra magazynowego w pobliżu miejsca produkcji oraz wprowadzenie w nim zautomatyzowanych rozwiązań umożliwia szybkie konfekcjonowanie zamówień. Dodatkowo polski rynek logistyczny w ostatnich latach odnotowywał wzrost, można więc zakładać, że europejskie oraz polskie firmy wykorzystają ten potencjał. 

Klient w centrum zainteresowania

Jakkolwiek dynamiczne i przełomowe staje się myślenie o zapleczu logistyczno-dystrybucyjnym w kontekście szybkiej i efektywnej dostępności, nie należy zapominać, że do klientów trzeba faktycznie dotrzeć. W dobie cyfryzacji i digitalizacji otwiera się przed oferentami bardzo wiele opcji. Würth Polska jako jeden z liderów rynku elementów złącznych może poszczycić się wielokanałowym podejściem do sprzedaży w sektorach produkcyjnym oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Firma prowadzi sprzedaż przez sklep internetowy i aplikację, przedstawicieli handlowych, a także stale rozwijającą się sieć placówek stacjonarnych. 

Elementy złączne to grupa produktów, w której skład wchodzi duża liczba komponentów, dlatego uzupełnianie ich zapasów, magazynowanie czy transport wymagają sprawdzonych rozwiązań. Würth posiada w swojej ofercie system ORSY, do którego należą m.in.: kasety do przechowywania normaliów oraz regały. Walizki można elastycznie łączyć w pakiety, a klienci korzystający z regałów otrzymują etykiety do opisywania produktów i skaner, za pomocą którego mogą szybko zeskanować kody produktów i złożyć zamówienie na brakujący asortyment.

Elementy złączne, mimo że nie są najważniejszymi komponentami maszyn czy systemu przemysłowego, to są niezbędne do uzyskania jak najlepszego produktu końcowego. Oznacza to, że będą one na rynku zawsze potrzebne, dlatego producenci powinni potraktować przeciwności jako nowe możliwości, a nie zagrożenie.

Źródło: Würth Polska

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę