W trosce o czyste powietrze - kampania „TworzyMY atmosferę”

 

Upowszechnienie wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza w Polsce, jego źródłach i skutkach zdrowotnych, a także pokazanie, w jaki sposób indywidualne decyzje mogą przyczynić się do poprawy sytuacji, to najważniejsze cele kampanii społecznej „TworzyMY atmosferę” zorganizowanej przez Ministerstwo Środowiska.

Świadomość problemu
Jak pokazują wyniki badań opinii publicznej, Polacy wiedzą, że stan powietrza ma zasadniczy wpływ na jakość ich życia. W sondażu przeprowadzonym na zlecenie Ministerstwa Środowiska w sierpniu 2015 r. czystość powietrza była wymieniana jako jedna z trzech – obok bezpieczeństwa na drogach i poziomu przestępczości – najważniejszych kwestii, od których zależy komfort życia w danej miejscowości.

Z drugiej strony te i wcześniejsze badania opinii pokazują, że zanieczyszczenie powietrza traktowane jest przez ankietowanych jako problem abstrakcyjny, nie dotyczący ich bezpośrednio. Aż 81 proc. osób biorących udział w badaniu uważa, że w ich miejscu zamieszkania nie ma problemu zanieczyszczenia powietrza. I choć rzeczywiście jego jakość w poszczególnych częściach kraju jest różna, fakty nie dają podstaw do tak optymistycznej oceny sytuacji.

Skala i główne źródła zanieczyszczeń
Poziom zanieczyszczenia powietrza w Polsce jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej. Przykładowo – pod względem stężenia pyłu zawieszonego PM10 wywołującego m.in. astmę, alergię i niewydolność układu oddechowego – gorsza sytuacja jest tylko w Bułgarii. W przypadku rakotwórczego benzo(a)pirenu stężenie przekraczające akceptowalny poziom zanotowano w 42 z 46 stref, na które podzielono Polskę do celów monitorowania i oceny jakości powietrza.

Wbrew obiegowym opiniom, głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w kraju nie jest przemysł, ale sektor komunalno-bytowy (indywidualne ogrzewanie domów i mieszkań) oraz transport drogowy. Klucz do poprawy sytuacji znajduje się zatem w rękach zwykłych ludzi. To oni podejmują decyzję, w jaki sposób ogrzewają swoje domy i jak korzystają z samochodów.

Idea kampanii
Zadaniem kampanii „TworzyMY atmosferę” jest uświadomienie Polakom znaczenia ich indywidualnych wyborów dla jakości powietrza, a co za tym idzie – stanu zdrowia i komfortu życia ich samych oraz najbliższych. Znaczenie mają nawet niewielkie zmiany – kupno węgla o odpowiednich parametrach, dbanie o sprawność domowego kotła grzewczego, rezygnacja z używania samochodu, gdy można skorzystać z transportu publicznego lub roweru. Co ważne – większość działań ograniczających emisję zanieczyszczeń nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Przeciwnie – może przełożyć się na istotne oszczędności w domowym budżecie.

Zaplanowane działania
W ramach kampanii będą realizowane są następujące działania: emisja spotów w radiu, telewizji
i internecie, działania w mediach społecznościowych i blogosferze oraz na stronie internetowej kampanii. W Gliwicach, Sosnowcu, Poznaniu, Sopocie i Warszawie odbyły się wydarzenia w przestrzeni miejskiej, na które złożyły się happeningi i realizowane w formule rodzinnego pikniku spotkania informacyjno-edukacyjne. Ponadto podczas 37. PZU Maratonu Warszawskiego zarówno jego uczestnicy, jak i przybyli kibice mogli zajrzeć na stoisko kampanii i przeprowadzić badanie spirometryczne, tj. pomiar sprawności układu oddechowego.

Osobne działania kierowane są do przedstawicieli mediów. Oprócz spotkań i konferencji prasowych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, dziennikarze mogli wziąć udział w warsztacie dotyczącym aspektów zdrowotnych problemu zanieczyszczenia powietrza oraz szkoleniu z ekojazdy z udziałem Krzysztofa Hołowczyca. Dziennikarze z Dolnego Śląska zostali zaproszeni na spotkanie we wrocławskim Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska, podczas którego eksperci zaprezentowali metody monitorowania i pomiaru czystości powietrza.
Uzupełnieniem powyższych działań będzie poradnik dla samorządowców dotyczący komunikacji problemu zanieczyszczenia atmosfery i inicjatyw służących poprawie jakości powietrza, a także debata ekspercka na temat wpływu zanieczyszczenia powietrza na zdrowie oraz roli samorządów w likwidowaniu problemu.

Kampania rozpoczęła się 9 września i potrwa do końca listopada 2015. Została sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Działania mające na celu zbudowanie świadomości wpływu zanieczyszczenia powietrza na zdrowie wspiera Ministerstwo Zdrowia.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę