Wrocław ma największy potencjał dla innowacji

Olgird Rudak/Wikipedia

Tak wynika z najnowszej analizy ekspertów The Boston Consulting Group, o którym pisze Puls Biznesu. Analiza została zlecona przez prezesów banków polskich, ponieważ Polska nie znalazła się na mapie najlepszych na świecie klastrów innowacyjności stworzonych przez Cluster Observatory. Portal został zainicjonowany przez Komisję Europejską, a zarządzany jest przez Centrum Strategii i Konkurencyjności (CSC) przy Szkole Ekonomicznej w Sztokholmie.

Jak wynika z opinii ekspertów The Boston Consulting Group klastry potrzebują sprawinie działających instytucji publicznych, uniwersytetów i  ośrodków badawczych, inkubatorów przedsiębiorczości i parków technologicznych oraz dojrzałych firm. Polska ma w tych obszarach sporo do nadrobienia. Jako pozytywny przykład dużych, rodzimych firm i narodowych czempionów wymieniony został KGHM, który przede wszystkim od lat współpracuje naukowcami, a jako miasto tylko Wrocław.

– Wrocław ma największy potencjał do powstania klastra innowacyjności. W Stolicy Dolnego Śląska współpracują uczelnie wyższe, KPMG, park technologiczny i sektor bankowy – ocenił Marcin Kotlarek, partner w warszawskim biurze Boston Consulting Group.

Jak wskazują eksperci, współpraca to jedno, ale równie ważne jest przede wszystkim nastawienie władz danego miasta. I tu również Wrocław wychyla się na prowadzenie. Zadaniem lokalnych władz jest łączenie biznesu z nauką oraz tworzenie środowiska sprzyjającego współpracy i przedsiębiorczości. To widać w stolicy Dolnego Śląska, która już dzisiaj myśli o stworzeniu badawczo-naukowego zaplecza dla polskiego przemysłu i może pochwalić się sprawnie działającymi: Wrocławskim Parkiem Technologicznym, Centrum Transferu Technologii na Politechnice Wrocławskiej oraz pierwszą w Polsce jednostką typu RTO (Research Technology Organisation - instytucja dostarczająca innowacyjne usługi), czyli Wrocławskim Centrum Badań EIT+.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę