Wyzwania w logistyce dla branży chemicznej

Obecnie przemysł chemiczny stoi przed nowymi wyzwaniami związanymi z globalną konkurencją i dynamicznymi zmianami oczekiwań klientów. Nowe technologie, zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo oraz wydajność produkcji wywierają wpływ również na operacje logistyczne. Wspólnie ze specjalistami GEFCO wskazujemy 5 kluczowych obszarów usprawnień w łańcuchu dostaw dla branży chemicznej.

Przewagę konkurencyjną uzyskają te przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które zoptymalizują widoczność, dokonają przeglądu segmentacji i zintegrują technologie cyfrowego łańcucha dostaw oraz wdrożą wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. 

W ciągu najbliższej dekady inwestorzy z sektora chemicznego będą musieli z uwagą rozkładać nacisk pomiędzy korzyściami ekonomicznymi z inwestycji w chemiczny łańcuch wartości, zrównoważonym podejściem do konsumpcji zasobów naturalnych oraz prowadzeniem rozsądnego zarządzania środowiskiem w odpowiedzi na społeczne oczekiwania – tłumaczy Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

5 kluczowych obszarów usprawnień w łańcuchach dostaw substancji chemicznych:

1. Współpraca w ramach łańcucha dostaw. Gdy sieć klientów, dostawców i innych partnerów firmy korzysta z narzędzi cyfrowych i analizy w celu komunikacji i wymiany informacji, unika się błędów, skraca się czas realizacji zamówień i można znaleźć efektywne rozwiązania w przypadku zakłóceń spowodowanych np. brakami towarów, ekstremalnymi warunkami pogodowymi czy zawirowaniami geopolitycznymi.

2. Dynamiczna kontrola zapasów. Dzięki zautomatyzowanym narzędziom umożliwiającym ciągłą analizę i dostosowywanie zapasów, firmy mogą unikać opóźnień w łańcuchu dostaw, ograniczać błędy ludzkie i utrzymywać zgodność z obowiązującymi przepisami. Kluczowe korzyści to bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, szybsze podejmowanie decyzji, a w rezultacie satysfakcja klienta.

3. Strategie segmentacji. Efektywność w chemicznym łańcuchu dostaw wymaga obecnie również zróżnicowania produktowego, udoskonalania procesów i polityki segmentacji w celu zarządzania większymi portfelami produktów przy jednoczesnym położeniu nacisku na najbardziej krytyczne produkty.

4. Planowanie zysków, sprzedaży i działalności operacyjnej (PS&OP). Pomaga w elastycznym dostosowywaniu celów strategicznych do zmieniających się rynków. Dostarcza również firmom hipotetycznych scenariuszy w celu obliczenia ewentualnych prognoz popytu oraz dostosowania zdolności podażowych i ryzyka. Dzięki narzędziom PS&OP, firmy chemiczne mogą prognozować ceny surowców w celu optymalizacji wykorzystania aktywów w regionie i optymalizacji rentowności.

5. Kontrola jakości i wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. Kontrola jakości zawsze była najważniejszym elementem w przemyśle chemicznym. Ścisła zgodność z regulacjami krajowymi i międzynarodowymi, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i ochrona środowiska, co dotyczy również transportu chemikaliów, ma kluczowe znaczenie na każdym etapie łańcucha dostaw. Ewentualne błędy w tym obszarze nie pozostaną niezauważone dzięki wszechobecnym mediom społecznościowym i rygorystycznym programom ochrony konsumenta. Negatywne nagłówki w mediach mogą poważnie zaszkodzić wizerunkowi firmy, co z kolei może mieć niszczący wpływ na wynik finansowy.

Rozpędzona globalizacja jest obecnie jednym z głównych czynników zmian. Na rynku pojawiają się nowe firmy z Azji (zwłaszcza z Chin) i Bliskiego Wschodu, oferujące produkty po niższych cenach. Celem jest skrócenie cyklu życia produktów oraz szybsza kapitalizacja. Centra dostaw zmieniają się w miarę pojawiania się nowych źródeł produktów o krytycznym znaczeniu dla przemysłu. Jednocześnie centra popytu znajdują się w stanie wahań ze względu na szybko rosnącą klasę średnią w krajach wschodzących. Dlatego tak ważne jest prześledzenie każdego z wyżej wymienionych obszarów i wprowadzenie ewentualnych zmian do strategii przedsiębiorstwa, w tym udoskonaleń w zakresie łańcuchów dostaw – podkreślają specjaliści GEFCO.

Źródło: GEFCO Polska; źródło zdjęcia: Unsplash – Bill Oxford

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę