Wzrasta konsumpcja gazu LNG w Polsce

Na podstawie potwierdzonych danych sprawozdawczych PGNiG informuje, że w strukturze importu spółki w okresie styczeń-sierpień 2018 r. udział gazu LNG wyniósł blisko 20%, a udział gazu z Rosji ok. 74%.

W okresie styczeń-sierpień 2018 r. PGNiG sprowadziło blisko 64% więcej gazu LNG niż w analogicznym okresie roku 2017 i ok. 7% więcej gazu z Rosji.

Jednocześnie spółka zaznacza, że wahające się corocznie i kwartalnie ilości importowanego gazu z Rosji nie są skutkiem jakichkolwiek zmian w długoterminowym kontrakcie importowym. Ilości te są zawsze wyższe od minimalnych ilości narzuconych przez Gazprom w ramach klauzuli „take or pay”, ale są także zawsze niższe od maksymalnych ilości rocznych ustalonych wiele lat temu w długoterminowym kontrakcie importowym, który wygasa w 2022 r.

Oprócz wydobycia gazu w Polsce, które pokrywa około 25% zapotrzebowania polskiego rynku, PGNiG importuje coraz więcej gazu z coraz większej liczby państw (Katar, USA, Norwegia). Import gazu rośnie w odpowiedzi na gwałtownie rosnące zapotrzebowanie polskiego rynku. Konsumpcja gazu w Polsce wzrosła z 15 mld m3 w 2015 r. do 17 mld m3 w roku 2017. Jest to najbardziej dynamiczny wzrost w historii polskiego rynku, ale także jeden z najwyższych wzrostów w Europie.

PGNiG kontynuuje wysiłki na rzecz dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu do Polski i przygotowuje się do rozpoczęcia zaopatrywania polskiego rynku w gaz wydobywany na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, którego transport gazociągiem Baltic Pipe przez Morze Północne, Danię i Morze Bałtyckie rozpocznie się pod koniec 2022 roku. Ponadto, w ramach przygotowywanych kontraktów wieloletnich, PGNiG będzie dysponował od 2022 r. corocznie portfelem ponad 4 mln ton LNG z USA (ok. 5,5 mld m3 po regazyfikacji).

Źródło: PGNiG

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę