Z wizytą w fabryce Volkswagena we Wrześni

MM

W mijającym tygodniu mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska fabryce Volkswagena we Wrześni, gdzie powstaje dostawczy model Crafter. Jednym z dostawców gotowych rozwiązań przy budowie fabryki niemieckiego koncernu była firma Siemens.

W zakładzie Volkswagena Siemens odpowiada za przemieszczanie części i pojazdów składanych na liniach produkcyjnych. W fabryce wykorzystano instalację zapewniającą kompleksową technikę służącą do transportu komponentów produkcyjnych.

- Fabryka modelu Crafter powstała w rekordowym czasie 23 miesięcy. Nie byłoby to możliwe bez współpracy z dostawcami i firmami wykonawczymi takimi jak Siemens - podkreślał podczas naszej wizyty Ralf Nitzschke, dyrektor fabryki Crafter Volkswagen Poznań.

Firma Siemens dostarczyła i uruchomiła kompletną linię transportową dla montażu końcowego zapewniającą produkcję samochodów Volkswagen Crafter - od momentu znalezienia się w lakierni, aż do opuszczenia fabryki przez pojazdy na własnych kołach. Linię transportową można podzielić na linię naziemną i podwieszaną. Część naziemna składa się z wózków transportowych oraz taśm opartych na przenośnikach łańcuchowych. 64 wózki transportowe SKID odpowiadają za pracę linii montażowej o długości 1600 metrów. Dwie linie transportu taśmowego wyposażone zostały w przenośnik łańcuchowy z tworzywa sztucznego. Pierwszą z linii przemieszczane są samochody w stanie montażu na wózku transportowym SKID, drugą poruszają się kompletne samochody. W fabryce działa jeszcze trzecia taśma - dwutorowy przenośnik płytowy, na którym poruszają się pojazdy z zamontowanymi kołami.

Dodatkowo należy wspomnieć o 25-metrowych przenośnikach transportowych dla pracowników produkcji - swego rodzaju ruchomych chodnikach, które poruszają się równolegle i w tempie samochodu, zapewniając lepszą efektywność podczas montażu oraz ergonomię pracy.

 

Osobną formą transportu są linie podwieszane. Pierwsza z linii transportu podwieszanego EHB o długości 1250 metrów składa się z 94 tzw. zawieszek produkcyjnych. Umożliwia ona przemieszczanie się karoserii w pionie i poziomie z zadanymi prędkościami. Zawieszki te podwieszono do zbudowanej w tym celu specjalnej stalowej instalacji podczepionej do konstrukcji dachu.

Druga i trzecia linia podwieszana składa się odpowiednio ze 190 zawieszek przeznaczonych do transportu drzwi (linia ta liczy 1000 metrów długości) oraz 25 zawieszek do przemieszczania kokpitów samochodowych (ta linia ma długość 300 metrów). Stanowią one podlinie, na których doposaża się drzwi i kokpit, a następnie montuje się te elementy w samochodach. Na potrzeby montażu drzwi przesuwnych zostało również zainstalowane 12 specjalnych zawieszek.
Cały proces produkcji samochodów we wrześnieńskiej fabryce podzielony został na etapy (takty) na taśmie montażowej. Czas jednego taktu linii produkcyjnej liczy 110 sekund, a cała linia montażowa obejmuje 120 takich taktów.

- Zakład we Wrześni należy do najbardziej nowoczesnych. Zastosowaliśmy najnowszą technologię i rozwiązania unikalne, dostosowane do potrzeb firmy Volkswagen - mówił z kolei Steffen Leidel, dyrektor pionu Factory Automation w firmie Siemens.

Siemens, dysponując technologią obejmującą elementy infrastruktury odpowiedzialnej za mechanikę transportu odbywającego się po linii produkcyjnej oraz za rozwiązania służące do sterowania urządzeniami w każdym wdrożeniu, dopasowuje elementy tej infrastruktury do potrzeb klienta. W fabryce Volkswagena we Wrześni technologia ta została dostosowana do potrzeb samochodów użytkowych.

- Opracowane przez Siemens rozwiązania techniczne i zastosowane w fabryce Volkswagen Crafter we Wrześni obejmują m.in. całą gamę sterowników przemysłowych Siemens, ich oprogramowanie, linie sygnałowe odpowiedzialne za sterowanie oraz zbieranie informacji z czujników i przekazywanie ich do centralnego systemu zarządzającego produkcją - tłumaczył Mirosław Salwach, kierownik projektu w firmie Siemens.

Co warto podkreślić, proces montażu samochodów użytkowych znacznie różni się od montażu samochodów osobowych ze względu na liczbę możliwych wersji nadwoziowych modelu. Dotyczy to zwłaszcza obszaru tylnej części pojazdu, bardziej złożonej w przypadku samochodów ciężarowych.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę